[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]


JMTO er et videnscenter. Transporten bliver leveret. Medarbejderne leverer optimale løsninger. Tre påstande fra JMTO egen vision, som til fulde er dokumenteret ved deployeringen af hele Reaktionskampgruppen til øvelse Saber Strike i Litauen. Hele operationen er styret fra JMTO hovedkvarter i Karup, hvor oberstløjtnant Kern Oddershede er chef. For ham er det samarbejdet, der er vigtigt, for at operationen er lykkedes.

- For det første har det været godt at deltage aktivt i en så vigtig begivenhed, men det vigtigste for mig er, at de afgivende enheder fra HOK og 2. brigade har knoklet målrettet sammen med os for at afvikle deployeringen efter den aftalte tidsplan – og især at opgaven lykkedes.



Opgaven bestod i at flytte omkring 900 soldater og 450 køretøjer i løbet af en uge de små 1000 km fra Danmark til havnen i Klaipéda, og derefter køre dem ca. 250 km til øvelsesterrænet i nærheden af byen Jonova i midten af Litauen.

Det var en afgørende opgave på to fronter. Dels var det første gang Reaktionskampgruppen skulle deployere ud af landet og dels var det første gang det nyoprettede JMTO skulle gennemføre så stor en opgave. Men selv om enheden var ny kunne 2. Brigades logistikofficer næsten ikke mærke det.

- Alt i alt er hele processen forløbet uden ”Bump på vejen”. De småting, der er opstået, er meget naturlige, når man deployerer så stor en enhed på så kort tid, siger kaptajn Søren Laursen, fra 2. Brigades logistiksektion.





Unikke kompetencer – nøglen til succes

Det er JMTO’s værnsfælles sammensætning, der har gjort den store opgave mulig med den korte tid til rådighed. Her sidder medarbejdere dør om dør fra de tre værn, hver især med specialviden på deres egne områder. Spørgsmål bliver afklaret hurtigt og omsat til planer, aftaler og handlinger. Netop medarbejdernes – i Forsvaret – helt specielle kompetencer gør forskellen og gør det muligt at opstille en Reaktionskampgruppe, der kan udsendes overalt i verden.

For JMTO er multimodal transport et nøgleord og kilden til sin succes. Det betyder, at den kan arbejde med alle transportløsninger, så kunden kan få leveret materiel, køretøjer og forsyninger på det ønskede sted. Lige nøjagtig det blev leveret under Reaktionskampgruppens deployering til Litauen. 

Multimodal transport er også en kompleks operation. Og kompleksiteten forøges yderligere, når de varer der skal afskibes er forskellige i størrelse, form og vægt. Samtidig med, at alt skal samles på to udskibningshavne i Danmark på det rigtige tidspunkt.



En tidslinje er et afgørende arbejdsredskab i planlægningsfasen. Her nedfældes alle aftaler i tid og sted. Skibet, som JMTO havde chartret, bliver omregnet til Lane Meter (LM), så det er muligt at afgøre nøjagtigt, hvor mange containere og køretøjer, der kan være på dækket. Det er et afgørende regnestykke, når man skal vide, hvor meget, der skal være på havnen på de enkelte dage.


I alt blev der lastet 150 LM fra Aarhus den 1. juni (3 Leopard 2, 12 PMV og et større antal lastbiler) og 1527 LM fra Kalundborg den 2. juni. Efter losning i den litauiske havneby Kleipeda returnerede skibet til Aarhus, hvor det lastede yderligere 1850 LM til Kleipeda. Samlet fyldte transporten 3.527 LM, hvilket er lige så meget, som mange bjerge i alperne er høje.

Et er gods og materiel, men uden soldater ingen øvelse. Personeltransporten blev gennemført med flere forskellige indchartrede flyselskaber, Enter Air, Greenland Expres og Small Planet, som fløj tur retur både med fortroppen den 4. juni og med hovedstyrken den 9. juni inklusive bustransport fra lufthavnen i Kaunas til kasernen i Rukla. Samlet set flyttede JMTO i alt 4000 LM og 900 mand til øvelsen i Litauen.



Den 19. juni begynder hele operationen igen blot i omvendt rækkefølge, dog med en enkelt undtagelse. Inden køretøjer og containere bliver lastet i Kleipeda for at returnere til Kalundborg og Aarhus skal de nedvaskes. Det er en vigtig proces, der sikrer, at der ikke kommer uønskede sporer og vira til Danmark, der vil være en trussel for dansk flora og fauna. Den sammen proces gennemføres også for det materiel, der skal hjemtages fra Afghanistan.

Deployeringen for øvelse Saber Strike er på ingen måde den eneste opgave for JMTO. I øjeblikket bliver der arbejdet med hjemtagelsen fra ISAF, der er støtte til F-16 kampflyene i Estland, helikopterne EH101 er på vej til Massar-e-Sharif i det nordlige Afghanistan, skibet Futura henter giftstoffer i Syrien, og - Hæren forbereder stor øvelse til Norge i september,

Den lille butik på heden ved Karup har travlt og opgaverne strømmer ind.