[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

Sikorsky MH-60R Seahawk. Det er navnet på det danske forsvars næste nye flyvemaskine. Det er en amerikansk helikopter - grå og stor og velafprøvet.

Mandag formiddag stod den for første gang foran Hangar 22 på Flyvestation Karup, hvor den i løbet af de næste år kommer til at høre hjemme.


Den amerikanske MH-60R Seahawk og den danske Lynx Mk. 90B på Flyvestation Karup.

Helikopteren kom fra den amerikanske destroyer, USS Oscar Austin, som i den seneste tid har deltaget i øvelser i Østersøen. Da skibet var på vej nordpå, tog besætningen imod invitationen fra ”Projektkontor ny maritim helikopter”, og lagde vejen forbi for at vise frem og fortælle. I løbet af de fire timer, helikopteren var på jorden, slog omkring et par hundrede mennesker vejen forbi for at sparke dæk og sige ”næhh” og ”uhh”.


Seahawk i luften over Flyvestation Karup.

Gammel dame

Det er et gammelt design. Faktisk blev den første Seahawk tegnet tidligt i 70’erne, og den har stort set fløjet lige siden. Men det betyder ikke, at det er en gammel helikopter, det danske forsvar skal have. Amerikanerne har hundredevis af dem, og de bliver stadig produceret i stort antal. Den udgave af Seahawken, som Flyvevåbnet skal flyve, er kun en af mange forskellige modeller, som bliver brugt både til vands og til lands.

- Mekanisk er det både gammelt og velafprøvet. Og det fungerer, siger major Jesper Madsen, som har været en del af projektkontoret, der har stået for indkøbet.

- Men sensormæssigt er det her et kvantespring i forhold til det, vi har, forklarer han.


Mange interesserede medarbejdere kiggede forbi for at studere Danmarks kommende skibsbaserede helikopter lidt nærmere.

Robust bagland

Men det er i virkeligheden ikke det topmoderne udstyr, der glæder ham mest ved indkøbet. Det, der gør, at han ser frem til et dansk flyvevåben med Seahawk, er det faktum, at det amerikanske forsvar har rigtig mange af dem.

Det giver flere typer sikkerhed. Der er for eksempel en rimelig forsyningssikkerhed i forhold til reservedele. Og det store antal aktive helikoptere giver sikkerhed for, at så godt som alle fejl er oplevet. Det betyder også, at der er sikkerhed for, at der til stadighed bliver udviklet på dem. Derfor bliver der let adgang til opdateringer.

- Der er så små ændringer fra den amerikanske model til den danske, at det her er en regulær hyldevare. Dermed ved vi, at hvis vi har problemer med maskinen, så har amerikanerne det også. Og så bliver der gjort noget ved det, siger Jesper Madsen.


Seahawk over Flyvestation Karup.

Amerikanerne kan søge efter ubåde

Den helikopter, der mandag var i Karup, bliver brugt til at søge efter ubåde. Det er ikke det, det danske forsvar skal bruge den til. Men modellen er ikke væsensforskellig. Anti-ubåds-modellen har sonar-udstyr, der optager en stor del af kabinen, men det er stort set også den eneste forskel, der er. Den store ændring fra den amerikanske udgave til den danske sidder under bunden. De danske helikoptere skal kunne gribe fat i skibene på en anden måde. Men det er en teknisk løsning, der bliver monteret under helikopteren som en af de sidste ting.

Den første af de ni helikoptere, der er blevet bestilt, er i produktion, og de første tre bliver efter planen leveret i april 2016. Alle ni skal efter planen være på plads i Karup i 2018. Den næste tid går med at få uddannet personel i USA, og så skal de danske skibe, som  helikopterne skal operere fra, ombygges. Alt i alt er der meget, der skal falde på plads, inden helikopterne er i luften over Danmark, men indtil videre holder tidsplanen.

Se flere billeder fra besøget på Flyvevåbnets Facebookside.