[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]
Af Julia Liberati, Værnsfælles Forsvarskommando
Det Challenger-fly, der oprindeligt blev købt for at have to reservemotorer til Forsvarets Challenger-flåde, er nu klar til at gå på vingerne. Flyet blev købt, fordi et andet Challenger-fly fik beskadiget en motor, og der ikke var nogle reservemotorer.
Flyet skal hovedsageligt bruges til persontransport, trænings-, kvalifikations- og VIP-flyvninger.
Omfattende tjek
Med Forsvarets køb af et civilt Challenger-fly ventede der flymekanikerne ved Aircraft Maintenance Squadron (AMS) ved Air Transport Wing Aalborg et stort arbejde.
- Flyet har været brugt civilt, og der var kun lavet det, der var nødvendigt på det. Vi har bragt det op til en standard, der matcher standarden i Forsvaret, siger major Jens Vinther, chef for Aircraft Maintenance Squadron.
Og det er en proces, der har taget tid. Flyet har været skilt meget ad for at komme ud i hjørnerne og inspicere, fejlrette samt teste systemer og tjekke interiør – det, man kalder et 48-måneders eftersyn.
Den nye Challenger C-215 blev købt i slutningen af 2013, og i maj 2014 blev det besluttet, at den skulle tages operativt i brug. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste
- Vi er ikke rutineret i den slags tungere vedligeholdelse, og det nye fly har ikke altid været førsteprioritet ved os. Men det har givet os en masse vigtig erfaring at arbejde med et fly på den måde, siger Jens Vinther.
Ud over to ture til Tyskland, hvor der er lavet nødvendigt strukturarbejde, er det udelukkende flymekanikerne ved AMS, der har arbejdet på Challengeren.
Adskillelse giver indsigt
Til daglig arbejder flymekanikerne ved AMS med mindre omfangsrige inspektioner. Men i forbindelse med at gøre den nye Challenger C-215 klar til brug har en del af mandskabet i hangaren beskæftiget sig med en langt mere detaljeret inspektion.
- Vi har tjekket for revner og rust og taget paneler af steder, vi normalt ikke beskæftiger os med. Det har været en helt ny oplevelse, og vi har skullet arbejde med ting, vi ikke var vant til, siger flymekaniker Martin Juul, der har arbejdet på Challengeren gennem hele forløbet.
Arbejdsopgaven har været uvant, fordi en stor inspektion som denne, som regel forgår i udlandet. Men den uvante arbejdsopgave har givet mulighed for et anderledes og spændende arbejde.
- Der har været mange nye opgaver, hvor jeg selv og kolleger har været i tvivl om, hvordan de skulle løses. Men vi har brugt hinanden som sparringspartnere og fundet løsninger sammen, fortæller Martin Juul.
Men i denne uge står flyet endeligt klar til klarmelding.
- Vi kan jo lide at have fly i hangaren, for det er der, vi laver vores arbejde. Men vi bliver også glade, når de er klar, og vi kan se dem flyve af sted. Så når den tager på vingerne, holder vi nok en lille fest, siger Martin Juul med et smil på læben.
Challenger C-215 blev købt ind i december 2013, da en af Flyvevåbnets Challengere fik beskadiget en motor, da den var udsendt på piratjagt ved Seychellerne.
Læs mere her
Challengeren fløj sin jomfrutur, før den store inspektion begyndte i slutningen af sommeren 2014, og i denne uge bliver den klar til at kunne indsættes i fuldt omfang. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste
Flyet skal hovedsageligt bruges til persontransport og VIP-flyvninger, og det beholder derfor sit oprindelige interiør. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste
Selvom de tre andre af Forsvarets Challengere er blå, beholder det nyest tilkomne fly sin hvide farve indtil videre. Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste