[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]


Seahawk-helikopteren er Forsvarets kommende maritime helikopter, der erstatter Lynx.

I uge 20 havde fire sensoroperatører fra Eskadrille 723 deres første flyvetur i en Seahawk-helikopter, Forsvarets kommende maritime helikopter. Dermed er endnu en lille milepæl nået i Seahawk-projektet.

”Det er altid en stor begivenhed, hver gang vi passerer et punkt, hvor vi ikke har været før,” siger major Jesper Berg Madsen, der er forbindelsesofficer til U.S. Navy i Jacksonville, Florida.

De fire sensoroperatører, der alle kommer fra Søværnet, er de første fra det danske forsvar, der flyver i Seahawk-helikopteren. De er i øjeblikket i gang med fem måneders omskoling for at blive besætningsmedlemmer på Seahawk-helikopteren. Uddannelsen foregår på Naval Air Station Mayport i Jacksonville, Florida.

Stolte besætningsmedlemmer
De fire sensoroperatører har tilhørt Søværnets personel ombord på fregatter og andre store skibe og har kendskab til helikopteroperationer, men fra skibets operationsrum. Fremover kommer deres tjeneste til at foregå i luften.

”De var meget stolte og glade, da de kom hjem og spændte på næste dags flyvetur,” siger Jesper Berg Madsen.

Sensoroperatøren er et ekstra besætningsmedlem i forhold til Lynx-helikopterens besætning. Deres primære opgave bliver at assistere den taktiske observatør med at betjene computersystemerne ombord på helikopteren.


Til højre ses en af de glade, danske sensoroperatører efter den første flyvetur i Seahawk-helikopteren.

Flere milepæle til målet
De første piloter og taktiske observatører mangler endnu at have deres første flyvetur i Seahawk-helikopteren, og næste milepæl bliver, når de første færdiguddannede besætningsmedlemmer er hjemme igen i Danmark.

Det første hold flymekanikere og avionics-teknikere er allerede uddannet, og dermed har Helicopter Wing Karup et komplet hold af teknikere til at udføre eftersyn, reparere og undervise på Seahawk-helikopteren.

FAKTA
Seahawk-projektet
I alt har Forsvaret indkøbt ni Seahawk-helikoptere, der skal erstatte Lynx-helikoptererne. De første tre kommer til Danmark i april 2016, og ifølge planen udfases Lynx’en i løbet af 2017. I efteråret 2018 skal man være færdige med at uddanne besætningsmedlemmer og flymekanikere til Seahawk-helikopteren.

Besætningsmedlemmer på Seahawk-helikopteren
Besætningen ombord på Seahawk-helikopteren består af én pilot, et left seat crew member, som enten er en førstetekniker eller en taktisk observatør, samt en andentekniker. Disse tre typer besætningsmedlemmer er ens i forhold til Lynx-helikopterens. Sensoroperatøren er den nye tilføjelse til besætningen. Han skal assistere den taktiske observatør med at betjene computersystemerne, når de skal kommunikere med skibe og detektere fjenden.