[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]

En defekt el-plade satte en begrænsning for flyvningen med en af de to EH101-helikoptere, der er udstationeret i Mazar-e Sharif. Derfor blev der i al hast sendt en rekvisition til Danmark, for at få sendt en ny plade af sted.

Sideløbende med det foreslog folkene på stedet, at at man måske kunne bruge den tilsvarende plade fra den helikopter, der havarerede tilbage oktober.

- Men livet er ikke så nemt, at man bare kan snuppe sådan en del. Som en del af den havarerede helikopter, var pladen i karantæne, og der skulle derfor gives tilladelse fra havarikommission og genanvendelseskommission, før det kunne komme på tale, siger oberstløjtnant Ole Stensbøg Nielsen, chef på Hold 3.

Positivt svar
Udfordringen til trods kontaktede en af teknikerne styrelserne hjemme i Danmark, hvor han fik et hurtigt og positivt svar.

- Man kunne nemt foranlediges til at tænke, at der ville gå mange uger, før det kunne komme på tale. Men den hjemlige organisation spillede med på ideen. Både Forsvarsministeriets Materiel- og indkøbsstyrelse og de førnævnte instanser arbejdede meget hurtigt, og dagen efter forespørgslen fik vi lov at anvende stumpen, fortæller Ole Stensbøg Nielsen.

De udsendte elektrikere og klarmeldere arbejdede hurtigt og effektivt, og bidraget i Afghanistan var således igen oppe på to fuldt operative helikoptere kun et døgn efter fejlen var fundet.

Vigtig varmeplade
Selvom de fleste forbinder Afghanistan med solrige ørkenområder, kan temperaturen sagtens komme under frysepunktet i løbet af natten i vintermånederne. Pladerne med varmesystemet, der sidder ved hoisten, skal forhindre opbygningen af is.

- Defekten i varmepladen gør, at helikopteren ikke må flyve i vejrforhold, hvor opbygningen af is kan forekomme. I værste fald ville isen knække af og blive suget ind i motorerne, siger Ole Stensbøg Nielsen.


De teknikerne, der i Afghanistan tog sagen i egen hånd, og fik en fuldt operativ helikopter tilbage i luften igen.