[Oprindeligt publiceret af Flyverstaben]
I starten af januar præsenterede tre innovative teknikere deres selvopfundne BOV-tester for chefen for Flyverstaben, generalmajor MALT Nielsen, og modtog en samlet kontant anerkendelse på 150.000 kroner fra Forsvaret for deres opfindelse.
- Det er dejligt at projektet har fået Chef Flyverstabs opmærksomhed, så ledelsen igen bliver mindet om, at Flyvevåbnet har mange dygtige medarbejdere, der dagligt holder flyene i luften. En anerkendelse, som den vi har fået, vil være en inspiration for andre teknikere, der så vil finde løsninger på dagligdagens tekniske udfordringer, siger flyverspecialist Ole Seeberg.
De tre idemænd bag opfindelsen, flyverspecialist Ole Seeberg, oversergent Kenn Rasmussen og flyverspecialist Ulf Mansfeld-Giese brugte tre måneder på at udvikle den færdige BOV-tester. På de to år, den har været i brug på værkstederne, har den testet ventiler cirka 1800 gange.
Ventilen bliver hjemme
Efter 21 flyvetimer med EH101-helikopteren kunne teknikerne i eskadrille 722 regne med, at de ville finde en fejl på helikopterens Blow Off Valve.
- Før i tiden måtte vi sende ventilerne til renovering hos fabrikanten i England, når de ikke kunne mere. Det kostede både tid og penge, og vi blev nødt til at skifte helikopterne, der var på beredskab, ud, hver gang, der var en fejl, siger Ole Seeberg.
Han har været med til at udvikle den BOV-tester, der nu gør, at ventilerne ikke længere behøver rejse over Nordsøen og tilbage, før de kan tages i brug igen.
- Vi begyndte at tænke over, om vi selv kunne teste ventilerne. En tanke fødte en anden, og med alle vores kompetencer samlet, fandt vi på en løsning, vi kunne bruge.
I stedet kan teknikerne i Karup og Afghanistan, hvor den anden tester befinder sig, selv kontrollere, om ventilerne overholder fabrikskravene.
- Det kostede os 40.000 pund, hver gang vi skulle sende en ventil tilbage til fabrikanten, det sparer vi nu. Desuden kan vi have en reserveventil til at ligge, de steder, hvor vores helikoptere er på beredskab, så de ikke behøver flyve til Karup, hvis der kommer en fejl på dem.
Leder lufttryk
BOV-ventilerne sidder i helikopterens tre motorer. BOV ventilens opgave er at lede højt lufttryk fra kompressoren ud i fri luft under opstart og shut-down, for at undgå kompressor-stall og hurtig shut-down.
Ventilerne er placeret i motorens interne luftsystem, så de bliver nemt udsat for både salt, når redningsmissionen foregår over havvand, og sæbevand fra motorvask, når helikopteren er til eftersyn.
- Der skal ikke meget til, før ventilerne ikke virker, som de skal. En smule salt eller sæbe i mekanikken, og der kan være en forsinket lukketid, siger Ole Seeberg.
Testeren er både nem at have med og betjene. Den er ikke større end en mellemstor kuffert, og ved hjælp af to indbyggede trykkamre, kan teknikerne hurtigt simulere motorens tryk og derefter få svar på, om ventilen overholder fabrikskravene om blandt andet åbne-, lukketider og tæthed.
Chefen for Flyverstaben, generalmajor M.A.L.T. Nielsen (i midten) får her vist, hvor en "Blow Off Valve" sidder
BOV testeren, der her ses til venstre i billedet, fylder ikke mere end at den kan være i en middelstor kuffert.
Ved besøget i hangar 22 overrakte chefen for Flyverstaben en chefmønt samt en flaske rødvin til de tre idérige teknikere (Fra venstre: OS. Kenn Rasmusen, FSPC Ole Seeberg og FSPC Ulf Mansfeld-Giese).