[Oprindeligt publiceret af Forsvarskommandoen]

Rapporten er udarbejdet af Advice Analyse og Strategi, der siden foråret har interviewet Forsvarets 10 overordnede målgrupper. Undersøgelsen blev gennemført i foråret 2004 og skal bruges som redskab i arbejdet med at styrke åbenhed og kommunikation med målgrupperne.

Siden foråret har Advice Analyse og Strategi interviewet Forsvarets ti overordnede målgrupper. Målgrupperne - både interne og eksterne - er bl.a. blevet spurgt om deres kendskab, forventninger, vurdering af Forsvarets omdømme, troværdighed og kommunikation samt deres behov for information. Det er sket for at tage pulsen på Forsvarets omdømme og kommunikation. Resultatet af undersøgelsen skal anvendes i Forsvarets fortsatte arbejde med at styrke åbenhed og kommunikation.

Undersøgelsen omfatter journalister, folketingspolitikere, højere læreanstalter, allierede,  personelorganisationer, forsvarsrelaterede organisationer, Interforce-virksomheder, befolkningen, pårørende til medarbejdere eller værnepligtige i Forsvaret, unge og medarbejdere.

Forsvarets omdømme og kommunikation er pænt, men ikke prangende. Samarbejds-partnerne har nemlig en klar opfattelse af, at Forsvarets kommunikation er blevet bedre de seneste år, men de fremhæver også, at der er basis for forbedringer. Det gælder især tre indsatsområder, som Forsvaret bør give særlig opmærksomhed.

Krisekommunikation er Forsvaret største kommunikationsproblem ifølge målgrupperne. Her er der behov for ”klar, åben og hurtig kommunikation” og ikke mindst, at Forsvaret går åbent og ærligt ud og fortæller så meget af sandheden, som den militære sikkerhed tillader.

Forsvarets digitale medier er et andet område, der trænger til en opprioritering ifølge rapporten.  Her er tale om et uudnyttet potentiale, der skal udnyttes i langt højere grad, end det er tilfældet i dag. Meget tyder også på, at Interforce-virksomheder langt fra får den information, som de har behov for.

Generelt får Forsvaret en god bedømmelse for de militære opgaver, mens de administrative opgaver trækker i modsat retning. Endelig tegnes der et billede af, at det forandrede trusselsbillede og ændringerne af Forsvaret skaber uklarhed. Befolkningens vurdering af Forsvarets omdømme er den mest kritiske i undersøgelsen. Bedømmelsen er ikke dårlig - snarere en pæn middelkarakter, men her er tale om den mest skeptiske gruppe.  Derfor lægges der i rapporten op til, at Forsvaret sætter fokus på at øge befolkningens kendskab til det nye forsvar og de nye opgaver. Meget taler nemlig for en re-brandingproces, som på ny skal gøre befolkningen fortrolig med Forsvaret - og samtidig kan øge de unges kendskab til Forsvaret.

Personelorganisationerne er kritiske og ønsker mere information og inddragelse i drøftelser, der har betydning for medarbejderne, f.eks. økonomi og politiske beslutninger, mens medarbejderne bedømmer Forsvarets kommunikation mere positivt end de øvrige grupper. Medarbejderne er godt tilfredse med Forsvaret som arbejdsplads, men knapt så tilfredse med den interne kommunikation. Medarbejderne ønsker mere information om økonomi og politiske beslutninger, f.eks. om nye tiltag og omlægninger.

”Rapporten giver os en god pejling i det videre arbejde med Forsvarets kommunikation.
Vores samarbejdspartnere og medarbejdere har været særdeles villige til at deltage aktivt i undersøgelsen - og jeg må sige, at jeg er særlig glad for den store opbakning internt i Forsvaret. Svarprocenten blandt medarbejderne er på 83 % - det er flot”, siger forsvarschef, general Jesper Helsø.

Undersøgelsen skal følges op af løbende målinger af Forsvarets kommunikation, men en række tiltag er allerede iværksat. Krisekommunikationsberedskabet har længe været drøftet internt i Forsvaret. Det har bl.a. ført til en ny bestemmelse og interne krisekommunikationsøvelser for at ruste medarbejderne.

Også den digitale kommunikation er under udvikling. Forsvaret gik primo oktober i luften med et redesign af internetportalen, og nye funktionaliteter giver mulighed for bl.a. mere dialog og målretning af information til brugerne. Det følges op af en brugerundersøgelse i 2005. På samme måde er Forsvaret godt på vej med et nyt intranet, en ny kommunikationspolitik samt sidst, men ikke mindst opbygningen af en styrket kommunikationsorganisation med flere civile kommunikationskompetencer.

Undersøgelsen forventes på sigt at resultere i en større samlet effekt, da Forsvaret i højere grad vil kunne målrette kommunikationsinitiativer og vægtningen af kanaler og indhold i forhold til målgruppernes behov.

Link til rapport og spørgeskemaer:

FKO kvantitative data rapport >>>

Spørgeskemaer >>>