Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Morgenavisen Jyllands-Posten har begæret aktindsigt i situationsrapporterne for de danske specialoperationsstyrkers indsats i Afghanistan 2002.
FKO svar
1. De har ved ref. begæret om aktindsigt i ”situationsrapporterne for de danske special-operationsstyrkers indsats i Afghanistan 2002”, omfattende ”samtlige rapporter - uanset om de er arkiveret hos eksempelvis Jægerkorpset, Frømandskorpset, Hærens Operative Kommando eller Forsvarskommandoen”.
2. Forsvarskommandoen (FKO) skal indledningsvis oplyse, at medierne tidligere har begæret aktindsigt i de pågældende rapporter. I forbindelse hermed blev der frigivet to uddrag af ekstraherede rapporter af relevans for Deres begæring. Disse dokumenter er vedlagt som bilag 1 og 2. Herudover er som bilag 3 vedlagt en kopi af FKO telefax med uddrag af to situationsrapporter fra marts 2002, som De fik tilsendt den 3. januar 2006.
Dokumenterne er ekstraheret i medfør af offentlighedslovens (OFL) § 13, stk. 1, nr. 1, § 13, stk. 1, nr. 2 samt § 14 i henhold til begrundelserne som anført i denne skrivelses pkt. 3.1 - 3.3.
3. FKO skal meddele - i overensstemmelse med tidligere afgørelser - at aktindsigt i de øvrige situationsrapporter ikke kan imødekommes, idet det fortsat er FKO vurdering, at de få oplysninger, som i givet fald vil kunne frigives fra rapporterne, samlet vil fremstå uden mening. Ud fra en fortolkning af OFL § 13, stk. 2, er det FKO vurdering, at udlevering af disse intetsigende oplysninger kan undlades.
Dokumenterne er undtaget fra aktindsigt under henvisning til OFL § 13, stk. 1, nr. 1, § 13, stk. 1, nr. 2, samt § 14 jf. nedenstående:
3.1. Ad OFL § 13, stk. 1, nr. 1
De indeholdte oplysninger vil kunne skade rigets forsvar, såfremt de kom til offentlighedens kendskab, idet de bl.a. omfatter specifikke henvisninger til procedurer og operationsmetoder, herunder de begrænsninger som de danske specialoperationsstyrker var pålagt at operere under. Disse oplysninger har en sådan karakter, at der ved offentliggørelse vil være en betydelig risiko for, at dette vil kunne anvendes imod og til skade for udsendte eller fremtidigt udsendte danske styrker.
3.2. Ad OFL § 13, stk. 1, nr. 2
Offentliggørelse af oplysningerne vil kunne skade Danmarks forhold til fremmede magter, idet de pågældende dokumenter indeholder bemærkninger, omtale samt vurderinger af fremmede magter af en sådan karakter, at der ved en eventuel offentliggørelse vil være en betydelig risiko for at skade Danmarks forhold til de pågældende lande.
3.3. Ad OFL § 14:
Oplysningerne kan ikke frigives, idet tavshedspligt som pålagt af militær straffelov § 32 ellers ville blive overtrådt. De pågældende dokumenters detaljerede beskrivelse af de gennemførte operationer, herunder deres indhold af operationsmetodik, har en sådan karakter, at de betragtes som militære hemmeligheder. Der vil ved en eventuel offentliggørelse heraf være en betydelig risiko for, at disse oplysninger vil kunne anvendes imod og være til skade for udsendte eller fremtidigt udsendte danske styrker.
4. Denne afgørelse kan påklages til Forsvarsministeriet, Holmens Kanal 42, 1060 København K.