[Oprindeligt publiceret af Forsvarskommandoen]

Af Anders V. Fridberg

GAS! Råbet starter en handlingsrække, hvor den lille flok sergentelever tager hjelmen af, finder gasmasken frem fra tasken på ryggen og nærmest kaster den op til ansigtet, før de trækker stropperne over hovedet og selv råber gas. Længere når de ikke, før instruktøren kigger på sit ur og standser øvelsen. Mindst en af soldaterne var for langsom, og alle får lov at prøve igen.

Øvelsen ligner noget generationer af soldater har været igennem – og jævnligt genopfrisker. Men på Hærens Sergentskole er det egentligt ikke selve øvelsen med gasmasken, sporpapiret og rensepudderet, dagens lektion handler om. Soldaterne, der udfører ordrer, er nærmest bare figuranter. Eleven er derimod ham, der står ude foran som instruktør, og lektionen hedder ESI – elev som instruktør.

- Holdet her er et særligt hold for stampersonel, og det er ikke dem alle sammen, der kommer til at uddanne og instruere lige meget. Men det er vigtigt at kunne sælge en besked, gennemføre en lektion og rette og repetere, så man får et højt og ensartet niveau, så jeg synes, at pædagogik og ledelsesuddannelsen er supervigtig hernede, siger seniorsergent Thomas Mrzyglod.
 
Han er lærer på den grundlæggende sergentuddannelse på skolen i Sønderborg. Hans synspunkt understreges af, at eleverne ikke bliver sergenter, hvis de ikke består en eksamen som instruktører.



Thomas Mrzyglod så helst, at eleverne kunne få lov at øve sig på soldater, der ikke kender stoffet i forvejen, men det kan ikke altid lade sig gøre. Og at bruge andre sergentelever som elever har naturligvis også den fordel, at de i elevrollen kan gøre sig nogle pædagogiske overvejelser, inden de selv skal instruere. 

Normalt vil det være en erfaren lærer som Thomas Mrzyglod, der står for tilbagemeldingen til instruktøren. Men denne formiddag fortsætter Thomas Mrzyglod i sin observerende rolle, og overlader tilbagemeldingen til en sergent, der er på VUT-1 (videregående uddannelsestrin), og altså i færd med at bliver oversergent.

- Det er et samarbejde, vi laver med VUT, hvor VUT-eleverne får mulighed for at øve sig på at bruge en særlig tilbagemeldingsform, der kaldes selvkonfrontationsmodellen. Det er en måde at give feed back på, som giver eleverne mulighed for selv at regne ud, hvad der er den rigtige løsning, og hvad de skal arbejde videre med, i stedet for at det bare er os, der fortæller det. Det er en model, som VUT-eleverne bliver trænet i, og de har mulighed for at øve sig på sergenteleverne, som får nogle andre inputs. Så det er en løsning, som begge parter vinder ved, slutter Thomas Mrzyglod.

SE VIDEO FRA UNDERVISNINGEN PÅ SERGENTSKOLEN