[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Sådan fra afstand synede den ikke af særligt meget. Men billedet snyder, Søværnets nye såkaldte fleksible støtteskib Absalon lagde i går eftermiddag til kaj i Fredericia for at teste, hvor meget skibet egentlig kan transportere. Det er over 137 meter langt.
Faktisk er skibet slet ikke bygget færdigt endnu, fortæller kommandørkaptajn Per Starklint, der er skibets første kaptajn.

- Der mangler de sidste ting, som værftet er færdige med den 31. december. Derefter skal våbensystemerne sættes på, siger Per Starklint, som dog allerede har taget hul på at teste skibet. Torsdag var det så en helt ny epoke for Forsvaret, som han tog hul. Han bød nemlig den bornholmske 1. letteopklaringseskadron velkommen ombord. Bornholmerne skulle bruges til at prøve skibets transportkapacitet af i praksis. Over 50 køretøjer og en række påhængsvogne blev kørt ombord sammen med 70 soldater, som blev sejlet hjem til Bornholm efter to ugers øvelse i Jylland.

Den slags har søværnet aldrig kunnet gøre før. Tilmed skal det nye skib kunne løse en række opgaver når det engang i 2007 bliver helt klar til at rykke ud til verdens brændpunkter. Udover at transportere soldater og materiel, så skal det kunne virke som kommandoskib for en større operation i stil med aktionen i Irak. Fra skibet skal en ledelsesstab kunne styre slagets gang, fortæller Per Starklint.

En avanceret bornholmer-færge
Skibet har to hangarer til helikoptere, og der bliver fast to 12 meter lange patruljebåde ombord. De kan sejle over 40 knob og sejle helt op på en strand for at sætte specialstyrker af eller samle sårede op.

Skibet får også en stor fem tommer kanon og en række forskellige missil-systemer, så det deltage i egentlig krig, hvis det skulle være nødvendigt, og så sejler det trods sin store størrelse hele 25 knob, hvilket er mere end skibsværftet i Odense havde lovet.
- Skibet signalerer de nye trends i forsvaret, hvor vi opererer fælles mellem værnene, siger Per Starklint, som bød de bornholmske soldater velkommen ombord til noget, der godt kunne lede tankerne hen mod en bornholmerfærges luksus. Køje til hver mand, baderum og ikke mindst et velassorteret køkken.

Allerede den 10. januar får skibet formenligt status af at kunne bruges til at transportere soldater rundt på verdenshavene, mens det først bliver i 2007, at det kan rykke ud for alvor til verdens brændpunkter langt fra Fredericia Havn.

Jomfru-rejse med virksomghedsdelegation
Den nærmeste tid kommer til at gå med øvelser, test, monteringsarbejde og atter øvelser. Faktisk har skibet kun været søværnets i 17 dage.
- Og vi har allerede været ude for at teste, hvad det kunne holde til, afslører Per Starklint.
Forleden testede man nemlig, hvor store eksplosioner, det kan modstå. Det skete med sprængladninger i vandet. Nogle så store og kraftige, at de fik loftsbeklædning og døre til at falde af.

- Men det er godt skib, der kan holde til det. Det er et særdeles vel-sejlende skib, så det er en fornøjelse at sejle med, siger Per Starklint, der ved hvad han taler. Det er ottende skib i flåden, han sejler kaptajn for.
Skibets egentlige jomfru-tur blive i 2007, hvor det sejler en klimatest rundt i verdenshavene over Canada til Caribien, Afrika, Portugal og andre steder. I alle havne skal skibet ligge til kaj og sammen med danske virksomheder holde åbent hus. Firmaerne kører ganske enkelt nogle af deres produkter ombord på det store dæk, og så kan publikum komme ombord og se, hvad danskere kan præstere. Absalon får et søsterskib, der netop nu er under produktion på Odense Stålskibsværft. Tilsammen koster de over to milliarder kroner.



Foto: Per Amnitzbøl Rasmussen



For første gang nogensinde fik hæren et stort lift af søværnet. Det skete ved testen af det nye fleksible støtteskib Absalon i Fredericia Havn i går. 1. Lette Opklaringseskadron fra Bornholm kørte ombord med over 50 køretøjer og 70 soldater. De gik i land i Rønne omkring klokken 9.00 fredag morgen efter en behagelig overfart.
Foto: Per Amnitzbøl Rasmussen




Foto: Per Amnitzbøl Rasmussen