[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Nerverne var til at føle hos personellet i det taktiske operationscenter. Ingen kunne være det mindste interesseret i en gentagelse - eller det, der måtte være værre - af forårets Aashurah-massakre. Alle forholdsregler var derfor taget, og divisionen havde gjort sig alle tænkelige forberedelser forud for pilgrimmenes ankomst. Bedste vidnesbyrd var det store situationskort i det taktiske operationscenter, som var blevet overplastret med signaturer repræsenterende checkpoints, trafikkontrolposter og anden støtte, som divisionen skulle yde til det irakiske politi og den irakiske nationalgarde.

På mange måder
Da den religiøse højtidsdag - i år den 29. september 2004 - rykkede nærmere, gjorde pilgrimme fra nær og fjern det samme. Synet var bemærkelsesværdigt. På mortorvejene kunne man se skarer af pilgrimme valfarte til Karbalâ i busser og egen bil - side om side med pilgrimme vandrende til fods. Som dansker kunne man komme til at tænke på organiserede busrejser til Harzen, færgetræk fra den hedengangne Storebæltsoverfart og marcherende musikentusiaster fra Roskilde Station med retning mod dyrskuepladsen.

Pilgrimmene blev fulgt af koalitionsstyrkernes øjne, og snart skulle man få et retvisende billede af, hvad der ville være i vente i Karbalâ i løbet af den kommende tid. Indrapporteringen om situationens udvikling gik fra de enkelte checkpoints til de respektive brigader, og derfra blev meldingerne videresendt til det taktiske operationscenter, hvor man havde det totale overblik i divisionens ansvarsområde.

En succesoplevelse
Pilgrimsrejserne til Karbalâ var en af de styrkeprøver, man gerne vil se tilbage på som et eventyr med en lykkelig udgang. Den 1. oktober 2004 havde små 2 millioner pilgrimme i 100.000 køretøjer allerede forladt Karbalâ, og til trods for det store antal personer kunne det irakiske politi ikke melde om nævneværdige trafikpropper eller kaos. Faktisk var de eneste køer, der var værd at nævne, køerne ved benzinstationerne, men det er nu engang ikke noget særsyn i Irak, hvor prisen på en liter benzin er under 1 krone.
Korpschefen, generalløjtnant T.F. Metz, takkede efterfølgende den polsk-ledede division for den enestående indsats i en flot tilbagemelding.

Endnu en stor opgave var blevet løst til UG, men som det gælder i de fleste af livets forhold, kan man ikke hvile på laurbærrene. Alligevel var det en rigtig god fornemmelse, da man efter afslutningen af pilgrimsrejserne blandt andet kunne fjerne signaturerne for checkpoints omkring Karbalâ på situationskortet. Herefter kan hjertet for en stund banke en smule roligere i et miljø, hvor tiden aldrig står stille.