[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Opgaverne spænder fra de mere komplicerede til de mere simple. Dog skal det her siges, at de mere simple opgaver nemt kan blive noget komplicerede, idet Det Makedonske folk kan være lidt ”tunge at danse med”.

I denne uge har vi løst en af de større opgaver, idet vores Ingeniør Detachement skulle have sendt materiel hjem til Danmark med skib fra Thessaloniki i Grækenland. Skibet var påregnet at skulle lægge til i havnen lørdag aften men kunne først komme til havn mandag morgen pga. dårlig vejr i Middelhavet. Så allerede på dette område blev opgaven ændret en del, men man er jo ikke herre over vejret!



Selve transporten fandt sted lørdag. Det materiel, der skulle til Danmark, var hovedsagelig køretøjer som der ikke var brug for længere i den danske lejr, Camp Olaf Rye, i Kosovo. Her i blandt kan nævnes bulldozer, pansret mandskabsvogn, rendegravere, dumper, samt lastvognstog med sidelæsser.

Så man kan vist roligt sige, at variationen af køretøjer var ret stor. Disse køretøjer skulle så fragtes fra Camp Olaf Rye, Kosovo til NSE i Petrovec, Makedonien, og så videre derfra til Thessaloniki, Grækenland. Vore svenske kolleger i KFOR hjalp os med at fragte noget af materiellet til Thessaloniki, idet vi ikke selv havde køretøjer nok til så store fragtopgaver.



Vi her i NSE skulle sørge for at alt kom til at gå glat i havnen, samt sørge for indkvartering i havneområdet til de folk, der fulgte med køretøjerne. Der var 4 folk fra NSE der tog til Thessaloniki for at løfte denne opgave, resten af NSE blev i Petrovec og sørgede bl.a. for, at køretøjer fra konvojen fra Kosovo blev tanket og at personel i konvojen fik noget at spise.

Ved grænsen til Grækenland tog NSE imod konvojen. Toldpapirer og dokumenter skulle være i orden ellers kunne konvojen ikke fortsætte ind i Grækenland. Dette arbejde med toldpapirer stod NSE for. Konvojen fik lov at fortsætte ind i Grækenland så man må sige at alt gik efter planen.

Da konvojen endelig nåede til Thessaloniki havn, var det blevet mørkt. Det var et imponerende syn at se denne konvoj komme buldrende og så med så mange orange og blå lys. Alle køretøjer blev parkeret på havnen under opsyn, og så kunne der hviles.

Alt personel fra konvojen blev indlogeret i KFOR´s bygning på havnen, som er beregnet til rotation i Thessaloniki. Der var en smule koldt i denne i starten, men langsomt blev der varmere og faktisk helt behageligt til sidst! Dog var der ingen bad og toilet fordi alle vandrør var frosset til.

Søndag blev ingeniørmateriellet læsset af transportkøretøjerne og transporten blev tanket, hvorefter de satte kurs nordpå til Camp Olaf Rye. Skibet ankom mandag morgen, og det materiel der skulle hjem til Danmark blev læsset om eftermiddagen. Når man ser ind i skibet tænker man godt nok;” Der er godt nok ikke meget plads!” Men uanset hvad, så var der plads, selvom der var nogle ting der stod meget tæt.

To soldater fra Ingeniør Detachementet skulle følge materiellet til Danmark, så de fik sig et lille ”krydstogt” på 10 dage her i slutningen af udsendelsen, tja, nogen vil måske kalde det en bonus!

Efter overdragelsen af materiel til kaptajnen på skibet satte vi kursen mod Petrovec og en god nats søvn. Senere samme aften fik vi oplyst at skibet lagde fra havn sent eftermiddag.