[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]
IKKE UDDANNELSESRELEVANT TJENESTE
Referencer:
a. Lovbekendtgørelse nr. 249 af 2001-04-05 om Forsvarets personel.
b. Lovbekendtgørelse nr. 1088 af 1998-12-23 om værnepligt.
c. KFF B. 7-1
Forsvarets overordnede formål og opgaver er styrende for hele virksomheden ved de uddannende enheder, hvorfor enhver anvendelse af værnepligtigt personel i forbindelse med ikke uddannelsesrelevant tjeneste, i daglig tale kaldet gavntjeneste, skal planlægges ud fra en helhedsbetragtning og -vurdering. Dog skal det forhold, at værnepligtige ofte bor og lever tæt sammen i forbindelse med uddannelsen, tages i betragtning, idet der under disse forhold skal være en naturlig disciplin og -kontrol for så vidt angår almindelig daglig oprydning, rengøring m.m.
Politikken skal således betragtes som den generelle hensigt for anvendelse af værnepligtigt personel og har til formål at begrænse omfanget af ikke uddannelsesrelevant tjeneste.
Hvis en værnepligtig er fritaget for al uddannelse grundet sygdom eller skade, bør den pågældende i nødvendigt omfang gives mulighed for at hvile eller genoptræne for så hurtigt som muligt igen at deltage i uddannelsen. I fritagelsesperioder kan den værnepligtige dygtiggøre sig teoretisk m.v. Ved en delvis fritagelse følges uddannelsen i muligt omfang hhv. løses andre relevante tjenstlige opgaver.
GRÆNSEOMRÅDER
Ved formulering af politikker er der normalt grænseområder, hvor der kan opstå uklarheder. Efterfølgende behandles nogle af disse områder.
Områderne er
- vagttjeneste,
- administrationstid og afgivelser,
- renholdelse/rengøring og vedligeholdelse,
- anvendelse af værnepligtige indkaldt til uddannelse på baggrund af deres civile forudsætninger og
- anden anvendelse.
VAGTTJENESTE
Vagttjenesten er en fuldt integreret del af uddannelsen, herunder rutinering af værnepligtigt personel. Formålet er at yde fysisk sikkerhed og beskyttelse samt generelt at hindre tyveri, hærværk, sabotage og spionage.
Vagt kan være alt fra
- overvågning og regulering af færdsel til og fra militære områder,
- alarmering og indgriben, til
- forhindring af uvedkommendes adgang.
Værnepligtigt personel skal gennemgå en grundlæggende uddannelse på området såfremt de skal indgå i vagttjenesten. En sådan uddannelse bør imidlertid begrænses og indpasses i såvel den enkelte værnepligtiges som den pågældende enheds uddannelsesforløb således, at den ikke medfører unødigt fravær fra det samlede uddannelsesforløb. Ikke mindst det forhold at personellet under denne tjeneste vænnes til at være bevæbnet med skarp ammunition, er af afgørende betydning for en relevant grundlæggende soldatermæssig uddannelse.
Hæren finder, under normale omstændigheder, at et gennemsnit på 8-10 vagter af op til ét døgns varighed (1 vagt pr. indkaldelsesmåned) i løbet af den første samlede uddannelse er relevant, idet bevogtning af kongelige slotte, Kastellet, Hesteskadronens stalde m.v. er undtaget herfra. Særligt begrundede forhold kan medføre afvigelser.
Vagttjeneste under uddannelse og øvelse er ikke omfattet af ovenstående.
ADMINISTRATIONSTID OG AFGIVELSER
Under uddannelse kan der forekomme administrationstid og afgivelser.
Administrationstid er nødvendigt forekommende tidsforbrug til administrative formål under især morgentjenesten, ved middagstid og ved dagens ophør. Administrationstid kan også forekomme i forbindelse med infirmeribesøg og anden konsultation, såsom socialrådgiver, jobuddannelseskonsulent m.v. Administrationstid bør holdes på det lavest mulige tidsmæssige forbrug.
M.h.t. afgivelser er det Hærens opfattelse, at afgivelser er en integreret del af hverdagens uddannelse, som bl.a. understøtter uddannelsesbehov ved andre enheder og myndigheder. For at gennemføre en lang række aktiviteter er det nødvendigt, at enheder eller enkeltpersoner støtter hinanden i større eller mindre omfang. Dette med det formål, set ud fra en helhedsbetragtning, at sikre den bedst mulige uddannelse og gennemførelse af den daglige tjeneste ved brug af færrest mulige ressourcer.
Afgivelser kan bl.a. ske i forbindelse med
- vagttjeneste ved kongelige slotte, som ikke er en del af Den Kongelige Livgardes opgave,
- opgaver i enhedsramme i forbindelse med større nationale arrangementer og begivenheder,
- ceremoniel (eksercitsmæssige opgaver o. lign.) i forbindelse med kongelige, herunder statslige eller andre tjenstlige arrangementer, som ikke er en del af Den Kongelige Livgardes og Gardehusarregimentets opgaver,
- støtte for virksomheden ved Forsvarets skoler, Hærens Materielkommando og Hærens enheder. Sådanne afgivelser understøtter uddannelsen - specielt når disse foregår i enhedsramme og i relation til personellets funktion, og mulige anvendelse, samt
- uforudsete opgaver, herunder øget beredskab og imødegåelse af terrorvirksomhed.
Et pludseligt opstået vigtigt behov for arbejdskraft kan godtgøre uforudset anvendelse af værnepligtigt personel på lige fod med fast personel med henblik på at gennemføre i forvejen planlagt aktivitet. Sådanne tilfælde henregnes til en uforudset opgave og forudsættes af tidsmæssig begrænset varighed.
RENHOLDELSE/RENGØRING OG VEDLIGEHOLDELSE
Det hører til almindelig soldatermæssig grunduddannelse at holde sig selv, sin udrustning, sit materiel og sine omgivelser i så god en hygiejnisk, vedligeholdelsesmæssig og soigneret stand som muligt – det gælder både under feltforhold og garnisonsforhold. Med dette som udgangspunkt er det relevant at renholde i forbindelse med arbejds- og belægningsområder.
ANVENDELSE AF VÆRNEPLIGTIGE I HENHOLD TIL CIVILE FORUDSÆTNINGER
Værnepligtige der er indkaldt på baggrund af civile kompetencer skal anvendes i funktioner hvor den civile kompetence anvendes.
Værnepligtige må generelt påregne, at deres civile kompetencer kan anvendes i den funktion de er udpeget til.
Anvendelse af civile kompetencer udenfor den funktion som den værnepligtige er udpeget til bør kun ske i særlige situationer, hvor anvendelsen skyldes helhedens behov og kan begrundes.
ANDEN ANVENDELSE
Anden anvendelse af værnepligtige kan være anvendelse i forbindelse med nationale humanitære og katastrofelignende formål, herunder imødegåelse af terrorvirksomhed.
Anden anvendelse kan endvidere være anvendelse af personel i forbindelse med arrangementer af national betydning. Deltagelse er normalt pligtig tjeneste for alt personel – dog mod passende frihedsmæssig kompensation, såfremt arrangementet er placeret uden for normal tjenestetid. I det omfang det er muligt bør anvendelse af fast personel dog prioriteres frem for anvendelse af værnepligt personel.
Alle arrangementer med Hendes Majestæt Dronningens, den nærmeste kongefamilies, regeringsmedlemmers og udenlandske ambassadørers samt statsoverhoveders deltagelse anses for at være af national betydning.
Alt personel, herunder værnepligtige, deltager normalt i officielle parader, indvielser, forældredage, åbent hus arrangementer o. lign.
Opgaver i forbindelse med udstillinger og rekruttering anses ikke for en uddannelsesrelevant opgave men kan være en nødvendig opgave at løse. Disse opgaver udføres normalt af fast ansat personel eller af værnepligtige på frivillig basis.
Opgaver i forbindelse med, sammenkomster, selskaber o. lign. af foreningsmæssig karakter anses for private, selvom det foregår på Forsvarets etablissementer og i uniform. Det må forudsættes, at serviceydelser i forbindelse med arrangementerne, herunder servering og påklædning, gennemføres på frivillig basis og efter aftale med chefen for tjenestestedet i koordination med det lokale Forsvarets Cafeteria.
TVIVLSSPØRGSMÅL
Der bør ikke opstå lydigheds- og nægtelsessager som følge af grænsespørgsmål. Ved tvivl udføres ordren, hvorefter spørgsmålet rejses lokalt ved enheden og først ved fortsat uenighed evt. påklages ad kommandovejen – evt. via talsmandssystemet.