Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af K.M. NIELSEN, DF/REPDEL/ST&LOGKMP, DANCON/IRAK 5
Turen gik til Mercedes og VW, hvor værksteder og showrooms dannede rammen om et inferno af store smil og blitzende digital-kameraer.
Så er det igen blevet tid til, at DF/REPDEL skal lade fingrene flyve hen over tasterne. Denne gang for at fortælle om en yderst vellykket velfærdstur, hvor biler, mekanik og lirede detaljer var de vigtigste ingredienser.
Onsdag morgen kl. syv stod vi samlet 15 mand ved TOC’en, klar til at tage af sted mod lidt civilisation i Kuwait. Deltagerne var stort set alle mekanikere fra diverse kompagniers værksteder, og forventningerne til at komme ned og se på biler var store.
Alle havde vi pakket rygsækken med civilt tøj, så vi kunne komme til at slappe lidt af på en anderledes facon end normalt. Som sædvanligt foregår første del af turen til Kuwait grænse altid med uniform, fragvest, hjelm og gevær, og i dag var ingen undtagelse.
Efter omklædning til civilt ved grænsen ”fløj” vi med højt humør af sted i vores to BUSLET’er igennem den altid interessante morgentrafik i Kuwait city. Destination var Mercedes-forhandleren tæt på centrum. Vi kom desværre et kvarter for sent, hvilket gik mig lidt på, men det viste sig hurtig kun at komme os til ”gode”.
Aftalen var at vi skulle have en tur med guide fra 1000 til 1300, men hernede syd på lever man jo, som nogen nok har hørt om, efter ”Inshalla”, oversat til dansk, ”om gud vil”. Chefen havde lige et andet møde, så vi måtte have tålmodighed. Der gik yderligere 40 min før Ingo, en tysk service manager, kom og tog imod os, men så var vi ellers også klar.
Tal til din radio
Først skulle vi en tur ind og se værkstedet og havde jeg været bekymret for de sure miner over ventetiden, så kunne jeg med det samme ånde lettet op, for med et var alt glemt.
Der var Mercedes biler i alle modeller. Primært de større og mere potente, og ikke de billige familie modeller vi ser i DK. Her var virkelig noget, nørderne kunne bruge. Kameraerne blev hurtigt fundet frem og billeder taget i flæng. En motor her, en motor der, så en stor 19” fælg og ikke mindst mærkerne bag på bagklappen og forskærmen, som viste, at disse biler havde størrelse.
Der blev selvfølgelig også venskabeligt hjulpet til, når der lige var et behov for at få taget et foto af sig selv ved siden af en SL500 eller CL55’er.
Som bilnørd må man helt tæt på
Som noget af det sidste på værkstedet så vi noget i en lidt andet genre, men alligevel noget vi kunne relatere til. Der stod en MERC G270, pansret firhjulstrækker magen til dem vi har, som havde været udsat for en IED (Improvised Explosive Device). Det havde den heldigvis klaret godt.
Efter værkstedet var det tid for det længe ventede showroom. Det første der mødte os var naturligvis en MERC SLR Maclaren, og så gik det galt med kameraerne igen.
Afslutningen på Mercedes besøget blev i bedste stil kronen på værket. Bagerst i udstilling stod der en Maybach. Gammel tysk kvalitet på højde med Rolls Royce’s, og prisen ligeså. Prisen på danske plader: Syv millioner kroner, sådan. Bilen havde alt man kunne ønske sig og mere til.
Fryseboks imellem bagsæderne, døre der selv lukkede til med el, ingen behov for nøgler i tænding og et stereoanlæg man kunne tale til. Sagde man tydeligt ”Radio”, så spillede det musik, og ”TV”, så tændte fjernsynet. Motoren…tjaaa 550 HK og 900 Nm. Ja, ja, jeg ved godt det er nørde snak.
Vi takkede for et rigtig godt besøg og fik heldigvis af vide, at vi altid var velkomne. ”You danish troop are always welcome”. Tak for det.
Og så lige en Mercedes til nogle millioner kroner.
Lamborghini
Efter frokost var vi klar til flere biler. Vi begav os videre mod VW, som også var forhandler af Lamborghini. Disse Lamborghini biler skulle vise sig at blive dagens højdepunkt og voksne mænd blev som børn igen. Jeg havde jo også her aftalt guided tour, men måtte se det falde lidt til jorden.
Da vi skulle ud på værkstedet foregik det gennem en dør med kode, så ikke hvem som helst kom derud uden grund. Normalt samles man jo til sådan en guided tour, men så snart folk var gennem døren, så var de alle væk og ikke til at råbe op igen. Årsagen var selvfølgelig at det første der mødte dem, var 4 stk. Lamborghini’er i forskellige modeller.
Kun en enkelt mand i hele firmaet må prøvekøre bilerne.
Til forskel fra den luksus vi lige havde set hos Mercedes, så var der her tale om ægte italienske fuldblodsracere, og det lod til at have størst effekt på en mekker.
Igen sluttede vi af i showroom, hvor sæder og interiør kunne prøves. Dog ikke på de meget dyre Lamborghini’er, men en VW Phaeton eller Audi A8 af de store modeller, kan også godt imponere lidt.
På værkstedet fortalte de, at kun en mand i hele firmaet måtte prøvekøre bilerne, idet de var så kostbare.
Også her sagde vi pænt tak for besøget og var velkomne til at komme tilbage en anden gang.
Som sidste oplevelse på turen var besøget i Camp DOHA’s cafeteria. Vi skulle jo have noget mad inden hjemturen, og hvorfor så ikke lige prøve dette Eldorado af gratis burgere, kylling, pizza, fritter, salat og ikke mindst isboden. Vi er jo nogle der mere er til kvantitet, frem for kvalitet, og så er vi her næsten tæt på himlen. Flere måtte trilles ud og en enkelt med ondt i maven måtte bæres hjem.
Det var en rigtig god tur og jeg tror alle havde oplevet noget de ikke før har set. Det så i hvert fald sådan ud, og det gjorde mig selvfølgelig glad, da turen var for deres skyld.