Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af feltpræst Alex
Besøget vil blive belyst fra tre vinkler. Vores chef Claus Møller vil berette om besøgets formål - tre af de udpegede kørere vil fortælle om deres træning i og afvikling af kørsel i sikkerhedskortege og endelig vil militærpolitiet (MP) fortælle om hvordan minister-kortegen med nød og næppe udgik at blive involveret i et uheld.
Vi giver ordet til chefen.
Forsvarsminister Søren Gade besøgte i perioden 15. – 19. august de danske styrker i Afghanistan. Udover at ministeren naturligvis ønskede at besøge de danske soldater, havde besøget også til formål at drøfte samtænkning (civilt-militært samarbejde), samarbejde med allierede styrker i området og ikke mindst udviklingen i det afghanske samfund. Derfor var ministerens delegation også sammensat efter formålet med officerer og embedsmænd fra henholdsvis Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet.
Forsvarsministeren indledte besøget i Feyzabad og fortsatte 17. august til Kabul hvor delegationen landede omkring middag. Eftermiddagens program blev gennemført i Kabul Internationale Lufthavn (KAIA) og omfattede briefing og rundvisning i og omkring Flyvevåbnets bidrag til ISAF. Sidst på eftermiddagen fortsatte besøget i Camp Viking, hvor aftenen var helliget en kort briefing om situationen og Hærens bidrag.
Oberstløjtnant Claus Møller briefer Forsvarsminister Søren Gade med følge.
Herefter var der fremtryllet en afghansk middag som var komponeret af min afghanske tolk Rahim. En dejlig aften hvor ministeren og delegationen fik mulighed for at tale med alle om stort og småt.
Forsvarsministeren og Departementschefen (tv. for ministeren) rækker til de afghanske specialiteter – tolken Rahim, som var ansvarlig for menuen til fællesspisningen, forklarer beredvilligt
Den følgende dag var ret så hektisk og omfattende med møder ved de amerikanske styrker, Den danske Repræsentation (bliver senere på året til en ambassade) og ikke mindst afslutningsvis et møde mellem forsvarsministeren og hans afghanske kollega Abdul Rahim Wardak.
En travl dag som sluttede med et fint grillarrangement ved Den danske Repræsentation, hvor mange danskere i Kabul – civile og militære - fik mulighed for at mødes og tale med den danske delegation.
Under mødet med de danske soldater fik Forsvarsminister Søren Gade overrakt et ”ørken-camouflage-slips” af chefen
Besøget blev afsluttet den 19. august om morgenen, hvor delegationen under behørig eskorte blev fulgt til KAIA, for at påbegynde hjemflyvningen til Danmark.
Et hektisk program for delegationen og DANCON, men også en positiv oplevelse for os alle, at mødes med vores øverste politiske chef.
Kontingentet har været involveret i mange forskellige opgaver, der har omfattet deltagelse i møder, personbeskyttelse, eskortekørsel og ikke mindst støtte for at gøre besøget så behageligt som muligt. Dette første store VIP besøg (engelsk for meget betydningsfuld person) klarede DANCON meget flot – well done!!!
CH/DANCON.
Tre af de udvalgte kørere fortæller om deres udfordringer og oplevelser omkring ministerbesøget.
Gennem længere tid vidste vi, at vi snart skulle have besøg af forsvarsminister Søren Gade. Alle var spændte over den opgave der lå forude. Som den VIP person ministeren er, kræver dette en masse planlægning som vores MP tog sig af.
Alle var spændte på, hvem der skulle køre for delegationen, der bestod af tolv personer.
MP skulle selvfølgelig køre ministeren, men hele delegationen skulle med rundt til de officielle arrangementer. Efter grundigt forarbejde fra MP’erne blev de enkelte kørere udvalgt og skulle i gang med forberedelserne til besøget. Dette indebar især træning i VIP kørsel, som skulle vise sig som både en udfordring og en oplevelse for de udvalgte kørere.
Flere gange øvede vi primær ruten, sekundær ruten og nødruten så de alle lå på rygraden. Samtidig blev køretøjernes placering, fart og manøvrering indøvet i Kabuls smalle gader.
Kører Overkonstabel Anders ses ved en del af kortegen, der bragte Søren Gade med følge rundt i Kabul.
Denne udfordring var stor for kørerne, da afstanden mellem køretøjerne skal være omkring en meter, mens farten skal være så høj og konstant som muligt.
Til kørslen brugte vi 4 af Forsvaret nye panserede Toyota Landcruisere, som levede op til alle forventninger. Ud over den beskyttelse køretøjet yder, arbejdede motor, styretøj og bremser perfekt til den noget ukonventionelle kørsel på de ikke optimale veje.
Ministeren skulle besøge Det Amerikanske Hovedkvarter, Den danske Repræsentation, Det Afghanske Forsvarsministerium og Kabul internationale lufthavn. Besøgsstederne ligger centralt i Kabul by. Det gav ledelsen en del bekymringer, da dette kunne give buler og skrammer. I bund og grund er der ingen trafikregler i Kabul – eller også er det sådan, at ingen kører efter dem.
Ministerbesøget, som varede to dage, forløb uden uheld af nogen art og ministeren blev sat sikkert på flyet mod Danmark til tiden.
Besøget var en stor oplevelse for alle implicerede parter, som var et godt afbræk i hverdagen.
Overkonstablerne Ronnie, Martin og Anders
Sidste vinkel på ministerbesøg overlader vi til Militærpolitiet.
Militærpolitiet kommer på en særlig opgave, når der kommer officielt besøg til de danske enheder i missionsområdet. Med forsvarsminister Søren Gades status skal der ekstra beskyttelse til.
Militærpolitiet begyndte planlægningen længe før ministerens besøg. Udover mødet med de danske soldater indebar besøget også en del officielle møder med afghanske embedsmænd.
Som militærpoliti har vi haft travlt med at rekognoscere og træffe aftaler inden besøget. Som led i ministerens besøg arbejdede vi sammen med politiets efterretningstjeneste, som bogstaveligt går ”op og ned” af ministeren under besøget. Vi som militærpoliti deltager også i personbeskyttelsen og har ansvaret for den ydre sikring.
Første stop på Søren Gade´s besøgsprogram var Feyzabad. Derfor havde vi to folk oppe i den region for godt to uger siden, så programmet kunne fastlægges længe før det officielle besøg. Militærpolitiet og livvagterne skal have nøje kendskab til besøgsprogrammets detaljer. Alle ruter i programmet afprøves og vurderes på forhånd, og de bliver i givet fald justeret ud fra en sikkerhedsmæssig betragtning.
Det endelige besøgsprogram skal være så detaljeret og fyldestgørende, at man kan skabe sig et klart billede af området, trussels niveauet, og opgaven, uden selv at have været på stedet.
Nogle dage før ministerens besøg ankom én af politiets livvagter til Kabul. Livvagten tog sammen med undertegnede MP-sergent til Feyzabad. Vi kørte endnu engang alle ruterne igennem til de enkelte besøgssteder, så intet var overladt til tilfældighederne.
Vi stod begge klar i Feyzabad lufthavn, da det danske C-130J Hercules fly skulle lande med ministeren. Som personbeskytter er man trænet til af have fokus alene på personen - alt andet spiller kun en sekundær rolle. Vi taler her populært om en ”VIP”.
Når ministeren bevæger sig ind i sikrede områder, såsom de lejre, hvor danskerne bor, så kan vi sikkerhedsfolk slappe lidt mere af.
I og omkring Feyzabad by er der særlige problemer, da vejene er meget dårlige. Man kører næsten i skridt tempo. Militærpolitiet kører næsten altid forrest i sådanne formationer. Vi har uddannelse som livvagter, og vi tænder for det blå blink og sirenen, så vi hurtigere og lettere kan glide gennem trafikken. Det er ikke sikkert at holde stille med kortegen - tidsplanen tillader det heller ikke.
Der holdes vagt ved Den danske Repræsentation i Kabul under ministerbesøget – fra venstre ses MP’er Sergent Peter, Kører Overkonstabel Ronnie og MP’er Sergent Lasse.
I Kabul er situationen en helt anden. Kabul er næsten en moderne storby på alle punkter. Her er den tætte og meget kaotiske trafik det store problem. Alligevel skal ministeren kunne komme sikkert og hurtigt fra A til B.
Det er et stort plus at alle ved militærpolitiet i Danmark er specielt kører uddannet. I Kabul var det meget tæt på et uheld. En lille dreng kørte uden at se sig for lige ud på en stor og meget trafikeret vej.
Vognkommandøren reagerede kvikt og nåede i tide at varsle bilens kører, som så kunne undvige drengen. Det samme kunne resten af kortegen. Derfor er det vigtigt, at kørerne er meget rutinerede folk, som kender køretøjets muligheder og har en kvik reaktionsevne.
Under ministerens besøg i Kabul gik alt, som vi havde planlagt det ind til mindste detalje. Vi er altid meget glade, når der kommer sådanne besøg. Det er trods alt en af militærpolitiets hovedopgaver at yde personbeskyttelse.
MP-sergent Lasse.
Det var alt for denne gang om ministerbesøget. Inden vi lukker for denne uges meldinger, skal vi lige høre om afskeden med én af de danske ”vikingers” trofaste støtter. Som det siges, så står der ofte en stærk kvinde bag en stærk mand (læs: ”Gæve Vikinger”)
Vores sygeplejerske Doris blev kaldt frem af chefen ved aftenbriefingen mandag. Det var tid til at tage afsked med Doris, som i ugens løb blev afløst af Stina.
Chefen takkede Doris for den gode og solide indsats bl.a. med ordene: ”Doris, du har taget dig af os i stort og småt”.
En bemærkning som fremkaldte en del smil i de ”gæve vikingers” ansigter – ikke mindst hos dem, som fra tid til anden har taget turen til toiletfabben i ilmarch.
Doris, fik ved afskeden overrakt NATO-medaljen for veludført tjeneste.
Sygeplejerske Doris fik ved afskeden overrakt NATO-medaljen af chefen.
De ”gæve vikinger”, som har vist sig sårbare, især i maveregionen, takker Doris for hendes moderlige omsorg og hjælpsomhed i forsvaret mod de fæle baciller og andre små skavanker. Vi ønsker alt godt for arbejdet hjemme i Danmark!
Herfra sendes de varmeste hilsner til det ganske danske land!