[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af kaptajn Filip Ulrichsen, presse- og informationsofficer, DANBN/IRAK

De strømlinede rotorløse kroppe stod pakket på verdens største transportfly, det russiske Antonov. Onsdag landede maskinen i Basra Lufthavn med sin – for danske soldater – dyrebare last. Flyene blev trukket ud af det gabende kæmpeskrog og klargjort.

Helikopterne var pakket i et russisk Antonov 124-transportfly.

Allerede fredag blev flyvevåbnets grønne silhuetter spottet over Camp Danevangs ørkenlandskab, og natten til mandag deltog Fennec-helikopterne i den første operation til støtte for bataljonen i Irak.

Spejdereskadronen skulle eskortere en stor forsyningskolonne gennem det danske ansvarsområde, og operationen blev overvåget fra luften.

I forbindelse med valgene kommer bataljonen til at råde over et middel, der kan observere fra nye vinkler og dække store landområder, transportere sikrere og hurtigere end hidtil samt virke afskrækkende på oprørere og terrorister.

”Vi er meget glade for flyvevåbnets støtte. De første flyvninger viser, at helikopterne bliver en uvurderlig hjælp til at overvåge operationsområdet under valgene,” siger stabschef oberstløjtnant Tommy Kjær.

Helikopterne er ubevæbnede, men besætningen har personlige våben, så den kan forsvare sig selv.

Flyvevåbnet har sendt 26 piloter og teknikere med til Irak. De kommer fra Eskadrille 724, der har base på Flyvestation Karup. Helikopterne har fået sandfiltre monteret. De skåner motorerne fra at blive sandblæst, når de suger luft ind for at køle lidt ned i ørkenlandets stegende hede. Varme kan reducere helikopteres løfteevne, men den vil ikke påvirke Fennec-helikopterne nævneværdigt, oplyser Flyvertaktisk Kommando.