[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af: I Panserbataljon, Jydske Dragonregiment

Exercise ”HARD PULL” er ikke, som det ellers fremgår af ordlyden, en ”øvelse”, som vi kender den fra danske forhold, men en afsluttende eksamen for engelsk bjærgnings-
personel.

De forudgående tre uger har de engelske soldater indgået i et uddannelsesforløb på flere forskellige køretøjer, herunder: FODEN (6x6 Hjulbjærger), CHALLENGER Bjærgningsvogn (Bælte), WARRIOR Bjærgningsvogn (Bælte) og SAMSON Bjærgningsvogn (Bælte).

Et vrag af en kampvogn ligger på ryggen og skal nu vippes rundt.

Vise færdigheder
I løbet af ugen skulle eleverne så demonstrere deres færdigheder under overværelse af nogle særdeles kompetente instruktører, der tilsammen havde mere end 300 års erfaring i bjærgning. Ingen af hverken instruktører, elever eller støttepersonel havde fast ”Base” på Normandy Barracks, men var kaldt ind til dette kursus fra hele verden på trods af, at de måske var udsendt til Irak, Afghanistan eller Afrika.

Ryggen er fri. Nu skal kampvognen vippes om på sine bælter igen.

Ingen tomgang
Forkommandoet fra Danmark ankom til Sennelager sent torsdag aften og blev efter indkvartering og gennemgang af kantineforhold præsenteret for resten af instruktørstaben, som opholdt sig i enhedens eneste samlingssted. ”Messen”, som stedet blev kaldt, bestod af et tidligere træningslokale indeholdende et køleskab, fire borde, to sofaer og et mikroskopisk fjernsyn.

Inden længe var bjærgningssnakken i fuld gang. Efter at vi havde læsset vores bjærgningsvogne af jernbanevognene og kørt dem op i øvelsesområdet, gik det hurtigt op for os, at vi skulle med rundt i området og se på de engelske bjærgningselevers opgaver. I det hele taget gjorde øvelsesledelsen (på trods af den forestående eksamen) alt, hvad de kunne for, at vi ikke skulle komme til at ”gå i tomgang”.


Samtræk med en Challenger på højkant.

Ude i terræn
Øvelsesområdet, hvortil vores vogne skulle køres, ligger ca. 25 km. fra kasernen, og transporten derop foregik dels på offentlig vej og dels i militært terræn. Alt bjærgningsmateriel forblev oppe i øvelsesområdet hele ugen bevogtet om natten af de engelske kursister.

I området var oprettet en kommandostation i miniformat, hvorfra der blev holdt styr på alle de bjærgningsopgaver, der var lagt ud i terrænet af deres støttepersonel også kaldet ”DUMP CREW”.
På dette kursus indgik: 14 stk. FODEN (hjulbjærgningskøretøj 6x6), 4 stk. Challenger bjærgningsvogne (på størrelse med LEO2 BJVGT, B), 3 stk. Warrior bjærgningsvogne og en enkelt Samson bjærgningsvogn.

Challenger bjærgningsvogn.

Start med 48 elever
Ved kursusstart var der 48 elever, hvoraf 39 forventedes at bestå i løbet af sidste kursusdag, som var fredag (vores afrejsedag), hvor eleverne skulle bestå en omfattende teoretisk prøve.
Til sammenligning er der sjældent mere end 4 stk. bjærgningskøretøjer på et tilsvarende dansk kursus.

Lørdag aften ankom resten af styrken, og bjærgningspersonel fra det meste af Danmark mødtes for første gang til et arrangement, hvor det kun drejede sig om bjærgning og så endda i engelsk regi.

Foden 6x6 hjulbjærgningskøretøj.

Skæreudstyret et hit
Det helt store hit blandt det engelske personel var uden tvivl vores skæreudstyr ”HOT ROD”, som langt overgik det skæreudstyr, de medbragte på deres Challenger bjærgningsvogn.
Søndagen forløb med at få kørt hovedstyrkens køretøjer ud på øvelsespladsen og få stillet mekanikervognene op og få tilsluttet strøm.

Søndag fik vi også forevist de områder, som vi skulle være i under et ”Display”, som skulle løbe af stabelen tirsdag. Her kom der 30 VIP´s, og danskerne demonstrerede blandt andet motorløft på LEO 1, rejsning af væltet lastvogn med én bjærgningsvogn med modhold, rejsning af væltet kampvogn (samtræk med engelsk Challenger og dansk LEO 1), bjærgning af fastkørt kampvogn (samtræk med engelsk FODEN 6x6 og dansk IVECO 6x6) og sidst, men ikke mindst en demonstration af skæreværktøjet ”HOT ROD”, som også her vakte stor begejstring.

Så hiver vi lige en motor ud af kampvognen.

Erfaring og teknik
Efter et veloverstået arrangement var det meste af den engelske instruktørstab til vores disposition onsdag og torsdag, og vi havde nu mulighed for at undersøge deres køretøjer, stille spørgsmål, prøvekøre vognene samt udveksle erfaringer og prøve deres teknikker vedrørende bjærgning.

Alt i alt et vellykket og lærerigt arrangement som bør gentages for at holde færdighederne og samarbejdet ved lige.

HOT ROD skærer et bælteled over på 15-20 sekunder.