[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af Konstruktionskompagniet
initial Tour de Afghanistan

Holdet, der arbejdede derinde, bestod af Schneider, T. K, Jacob, TNS og Madsen indtil torsdag den 7. juni.

Denne dag kom seniorsergent F. P. Nielsen fra Danmark, og han blev straks sat i gang med at arbejde sammen med os andre. Når vi kommer hjem, skal han være projektbefalingsmand i Konstruktionskompagniet, velkommen til.

Opgaverne på KAF varierede en del, lige fra at kravle rundt på det store værkstedstelt som en anden abeflok, hvor der var en enkelt, der lignede en abe lidt mere en de andre, til at høvle flagstang, montere aircondition, samt bygge trapper og "catwalk" til det Nationale Støtteelement.

Det hele blev etableret med højt humør, for vi vidste, at opgaverne var de sidste på KAF, og at Camp Bastion stod og ventede på os sammen med resten af ingeniørdetachementet (IGDET).

Maling af flagstang ved værstedsteltet på KAF inden det blev torperderet af en stor containerløfter.

Opsætning af den hjemmelavede flagstang ved CISCEN KAF, den sidste aften inden af-rejsen til CB.

Afrejse fra KAF til Camp Bastion (CB) foregik midt om natten, men dette betød ikke så meget, for vi var jo færdige med KAF, og vi var ikke til at skyde igennem. Men allerbedst som vi solede os i vores succes, kom der et opkald fra vores elektriker TK, der var blevet efterladt på KAF for at færdiggøre det sidste el-arbejde.
 
Han fortalte os, at en stor containerløfter var kørt ind i det store værkstedstelt, vi lige havde rejst inden vores afrejse, og at teltet var blevet ødelagt. Heldigvis kunne et skub fra den modsatte side, og lidt "skarpe elektriker-/ingeniørfingre" rette op på skaden. På sigt skal der dog nok skiftes nogle sektioner på teltet.

Denne udskiftning kommer forhåbentlig til at løbe sammen med støbning af et betonfundament til teltet, og indtil videre bliver dette en god opgave for den lejrgruppe, der er i CB, når de får lidt overskud fra alt det andet arbejde, de har i den anden lejr.

Ellers havde vi lørdag lidt tid i overskud til at besøge det lokale marked, hvor der ikke var nogen tvivl om, at de jyske forhandlingsgener skulle anvendes. Priserne var skyhøje, indtil vi vendte dem ryggen, for der var igen tvivl om, at vores dollars havde det bedst i deres hænder, selvom de blev nødt til at gå på kompromis med prisen.

Herudover løber der en lille historie. Historien er først kommet redaktionen for øre her in-den for de sidste par dage.
Rygtet går på at vores lejede Toyota Prado var i gennem et "§77 kontrol" eller noget i den stil, den blev i hvert fald efter et lidt for hurtigt venstresving dirigeret ind til siden af et køretøj med blå blink på taget.

Denne situation kunne "snigende fiberpels" ikke krybe uden om, men til gengæld lykkedes det ham, at holde historien skjult i et par uger.   

Arbejdshold CB
Vi her i CB har efter arbejdsholdets afgang til KAF brugt meget tid på at spejde ud over volden for at få et glimt af P. Svendsens barn, teleskoplæsseren. Men timer er nu blevet til dage og dage er blevet til en uge, så nu tror vi først på at den er her, når den virkeligt hol-der i lejren.

Dette har betydet, at vi har brugt tiden til at rejse det første af to store værkstedstelte. Vi brugte lørdagen på at samle skelettet på den nyetablerede betonplade, som var blevet støbt få dage forinden.

Hermed var vi alle klar til "rejsegilde" tidligt søndag morgen, men vejret havde skiftet. Fra at blæse kraftigt ud på eftermiddagen lørdag til at vi nu blev sandblæst fra morgen til fro-kost med en sigtbarhed, der til tider var under 50 meter.

Teltet skulle dog rejses, og over middag fik vi fat i en kran, og det blev rejst. Teltet står stadigt på betonpladen, og der er ikke nogen, der har påkørt det herude endnu.

Selv OS H.H. Mortensen har forladt der kølige telt for at gi´ en hjælpende hånd med.

Her står det så, IPS værkstedstelt 12 x 15 meter.
Skal bruges som logistikdelingens depot.

Ikke nok med at oversergent H. H. måtte ud for at give en hjælpende hånd, så måtte Iversen også støde til, men den uddannelse, han har været igennem, har nok været en tand for teoretisk, og har helt sikkert ikke indeholdt omskoling til boremaskiner.

Han ville hjælpe til med at borehuller til de limankre, der skal fastgøre IPS-teltet til betongulvet. Han borede og han borede, men selve boret i boremaskinen blev hele tiden ved med at gå løs.

HH blev tilkaldt efter at Iversen selv havde prøvet at spænde det nogle gange. Han spændte det godt fast, men lige meget hjalp det. Pludselig gik det op for Iversen, efter lidt yderligere instruktion fra oversegenten, at det er forholdsvist svært, og tager rigtig lang tid at bore huller, når boremaskinen kører baglæns.

Da vi stadigvæk mangler teleskoplæsseren, har vi været nødsaget til at leje en hydraulisk gravemaskine ved det samme firma, som støbte betonpladen for at færdiggøre projekt CISCEN i CB. Selv den daglige sandstorm stoppede ikke maskinen og drengene i at arbejde, til det var færdigt.

To mand på skift på taget samt rende- og minigraveren til at transportere sand til den hydrauliske gravemaskine og otte timer og en masse skovlfulde senere, var der sand på hele CISCEN tag.

Den hydraulisk gravemaskine i fuld gang.
Schneider og B. Pedersen skovler og skovler.

Støtten fra den lejede maskine har betydet, at IGDET stadigvæk er i takt med planen, selv om Prebens forsinkede julegave ikke er dukket op i CB, og fortsætter alt som skitseret hjemmefra, er alle hjemme i Danmark senest den 28. juni.

Vi håber dog stadigt på, at vi har muligheden for at sende enkelte hjem allerede den 21. juni, hvem det er, og om det kan lade sig gøre er afhængigt af typen af arbejdsopgaverne, samt leveringen af de sidste materialer.

Med varme hilsner og snarlige gensyn.