[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Red. af P. Heien

major, presse- & Informationsofficer

Nødberedskabet, som kaldes FALCON, er altid klar til at køre med fem minutters varsel. FALCON-beredskabet kan sammenlignes lidt med en mindre Falck station i Danmark. I beredskabet indgår en indsatsleder, som har overblikket på ulykkestedet og som indsætter nødvendige ressourcer, militærpoliti som kan regulere både militær og civil trafik på ulykkesstedet, en læge, en pansret ambulance samt et bjærgningskøretøj, som også medbringer værktøj til frigørelse af fastklemte personer.

Alle køretøjer, som anvendes i beredskabet, er terrængående, således at de altid kan komme frem til ulykkesstedet. Derudover er militærpolitiets køretøj, lægens køretøj og ambulancen udstyret med blå blink og sirener og har derfor mulighed for at køre udrykningskørsel frem til ulykkesstedet.

FALCON virker
Vejene i Kosovo er generelt af meget dårlig standard. Når man kommer lidt væk fra byerne, kan en vej i Kosovo være det, vi ville kalde for en gedesti i Danmark. De vanskelige forhold har tidligere medført mindre færdselsuheld.

I sidste uge skete det så igen. Bataljonens døgnbemandede operationscenter modtog en melding fra nogle af de danske soldater, om at de var væltet med deres køretøj. Meldingen var meget præcis og det var lynhurtigt klart, at der ikke var tale om personskade, men alene om skade på køretøjet. Den vagthavende officer traf straks beslutning om at sende FALCON-beredskabet ud til stedet. Dette ud fra en betragtning om hellere at køre en gang for meget end en gang for lidt.

På rekordtid stod alle mand fra beredskabet klar ved operationscenteret. Efter en kort instruks fra vagthavende officer og indsatslederen rykkede beredskabet ud mod ulykkesstedet.

Beredskabet var, i forhold til afstanden, meget hurtigt på stedet. Lægen tilså straks de forulykkede soldater, mens bjærgningsmandskabet fik deres køretøj tilbage på vejen.

Hver gang FALCON-beredskabet bliver sendt ud, dannes der med det samme et nyt og tilsvarende FALCON beredskab. Herved er Den Danske Bataljon altid i stand til at håndtere minimum to ulykker samtidig.

Årsagen til nødberedskabets effektivitet skyldes en god uddannelse af personellet samt en meget professionel indstilling til arbejdet.

Arbejdet kan aldrig gøres godt nok, hvorfor beredskabet gennemfører jævnlige øvelser. Hver gang beredskabet har været i aktion, enten ved reelle uheld eller ved øvelse, bliver hele indsatsen evalueret, så alle kan lære af det som skete.

FALCON-beredskabets professionalisme gør, at soldaterne i Den Danske Bataljon altid kan være sikre på at få den bedst mulige hjælp, hvis ulykken skulle ske.


FALCON, klar til at rykke ud!

Logistiksektionen arbejder
Dette er det sidste ugebrev skrevet fra logistiksektionen på hold 14, så nu er enden nær! Vi har brugt meget af tiden siden sidst på at pakke og optælle materiel, der skal sendes hjem i næste uge. Det er ikke småting, der bliver pakket: Omkring 50 biler med materiel, våben og udstyr fra en spejdersektion og så alt det, som vores baltiske kollegaer har holdt hånd om de sidste syv år bliver hjemsendt. Grunden til det store logistiske puslespil er at der fra hold 15 og fremefter ikke skal være baltere eller spejdere i den danske lejr. Af samme grund har vi i denne uge haft besøg fra DANILOG (Det Danske Internationale Logistik Center) som har hjulpet os med al det papirarbejde, som følger med store redeployeringer.

I denne uge har vi også haft sidste udbetaling af jordleje for vores hold. Det var der ikke noget nyt i, så det vil jeg ikke gøre mere ud af.

Cheferne for hold 16 var også forbi i denne uge, på hvad de kalder Fact Finding besøg. De har fået dagene til at gå med blandt andet helikoptertur over Kosovo, restaurantbesøg i Mitrovica, og så har de fået set vores område fra jorden på patruljer. De tog hjem i går og kan nu begynde at planlægge deres soldaters uddannelse.

OKS-1 Preben Jørgensen 25 år i Forsvaret