Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af presseofficer Nikolaj Grøn
Dansk panser viser flaget i Afghanistan.
OPERATION ZINA - Mens kamphelikopterne hang som arrige guldsmede over Highway 1, buldrede over tredive danske, engelske og estiske pansrede mandskabsvogne gennem det afghanske landskab fra Kandahar til Camp Bastion.
Lørdag eftermiddag rullede den sidst af to kolonner ind i Camp Bastion. Operation Zina - at forstærke ISAF-styrken i Helmand-provinsen med pansrede mandskabsvogne - var dermed gennemført.
En dansk PMV ruller ud af et transportfly.
Flere uger tidligere startede planlægningen af den fælles britiske, estiske og danske operation. I løbet af oktober strømmede gigantiske transportfly ind til Kandahar Airfield og udgød deres last af pansrede køretøjer fra forskellige NATO-lande.
For de danske soldater i Kandahar stod de næste ugers program på klargøring af de pansrede mandskabsvogne - PMV'er i daglig tale - indskydning af de tunge maskingeværer og træning med de andre enheder, der skulle indgå i Operation Zina.
En dansk pansret mandskabsvogn tidligt om morgenen.
Så blev operationen endelig igangsat. Før solen stod op, havde de danske soldater været oppe længe.
En flere kilometer lange formation af britiske VIKING køretøjer og danske PMV'er slangede sig igennem Afghanistans næststørste by Kandahar, gennem Panjawi-distriktet og byen Gereshk ved broen over Helmand-floden og videre ud til Camp Bastion. Det var tydeligt for både venner og fjender, at ISAF-styrken nu blev forstærket.
Kolonnen af pansrede køretøjer var flere kilometer lang.
For afghanerne var det deres første møde med de danske PMV'er, så køretøjerne blev studeret flittigt på deres vej gennem landskabet. For mange af de danske soldater var det deres første møde med afghanerne, de afghanske byer og den storslåede afghanske natur.
En afghansk familie med en fåreflok, der kigger på de forbipasserende PMV'er.
Nogen ting i Afghanistan er mere overraskende end andre. Eksempelvis mødet med denne danske postbil.
Er vi kørt forkert? Pludselig møder vi en dansk postbil ude på landet.
Turen gennem Kandahar- og Helmand-provinsen forløb ikke helt uden ophold undervejs. En af de pansrede mandskabsvogne fik havari undervejs på den 175 km lange tur på de afghanske veje. Det var forudset, at det kunne ske, så efter kort tid var kolonnen igen på "hjul".
- Naturligvis er det ærgerligt, at en PMV ikke klarer turen. Men for at gå med både livrem og seler, tog vi en bjærgningsvogn med, som hæren hjemme heldigvis havde været forudseende nok til at sende herned. Den kom hurtigt på arbejde, siger oberstløjtnant H.-C. Mathiesen, chef for de danske styrker i Helmand.
Når kolonnen gjorde holdt eller ved potentielle farlige områder, hvor terrænet var oplagt til baghold, summede kamphelikopterne beredte over kolonnen.
Apache kamphelikopter sikrer kolonnen fra luften.
Endelig var styrken samlet i Camp Bastion, og der blev hilst mellem gamle og nye venner. Soldaterne fra den lette opklaringseskadron blev nu genforenet med deres nye venner fra øvelserne i Oksbøl. DANCON er samlet og i gang med forberedelserne til operationer.
- Vi har set frem til at få styrken samlet og få alle ud at træne sammen. Vi har også fået nogle ekstra udfordringer, fordi panser kræver en del vedligeholdelse. Lige nu er vi mange, der forsøger at skyde genvej på de lange forsyningsveje og de alt for få transportfly, når vi nu gerne vil have alle reservedele og alt værktøj herned på den halve tid. Men det skal nok lykkes, siger H.-C. Mathiesen, om de udfordringer, der følger med nye køretøjer i missionen, som reservedelslageret ikke helt er forberedt på.
- Det vigtigste er, at nu er vi samlet, og besætninger og alle, der tog med på tur i Kandahar og Helmand, har ydet en professionel indsats, der er blevet bemærket af vores allierede, siger H.-C. Mathiesen, og fortsætter: "Så kan man ikke bede om mere."