[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Uge 24 i Helmand.

Af Mads Korsager Nielsen

En lokal kran løfter endnu en dansk container af den lastbil, der har kørt fra den pakistanske grænse og til Danelagen Lines i Camp Bastion.

Hundredvis af danske containere klarede rejsen helskindet. På skib fra Kalundborg eller Århus til Karachi i Pakistan. Og fra Pakistan videre ind i Afghanistan på lastbil. Indtil chaufførerne meldte sig ved Camp Bastions hovedvagt.

- Alt i alt har det været en stor succes, konkluderer kaptajn Bjarne Hermann, chef for holdet af logistikere i Danelagen Lines, den danske del af Camp Bastion.

Det er temmelig store mængder af materiel, logistikerne har gelejdet fra Danmark til Afghanistan. Cirka 200 20-fods containere og 100 lastbiler og pansrede firehjulstrækkere. Rejsen begyndte den 3. maj på havnen i Kalundborg.

Her blev de første containere og køretøjer parkeret i lastrummet på det skib, der skulle fragte godset til Karachi i Pakistan. Ud over landevej og vandvej er transporten også foregået i luften. Tre flyvninger med et russisk Antonov-fragtfly løftede det mest kostbare materiel direkte til Kabul.

De danske køretøjer blev fragtet på ladvogne fra Pakistan. Her er det folk fra Logistikdelingen der bakker en lastbil af.

På havnen i Pakistan blev godset læsset på lokale lastbiler. Og på grænsen til Afghanistan blev containerne igen flyttet. Afghanske lastbiler kørte det sidste og mest risikable stykke til den danske lejr.

- Det er stort set gået, som vi havde planlagt, forklarer kaptajn Bjarne Hermann om transporten fra havnen i Pakistan og smiler:

- Men containerne kom ikke just i den rækkefølge, vi havde prioriteret dem i.
Mange af chaufførerne tog ikke den direkte vej til lejren, men slog et smut omkring familie, venner og bekendte. I hvert fald gik der ret hurtigt kludder i den prioriterede rækkefølge.

Mange af de lokale lastbiler er malede og dekorerede. Det er en tradition blandt lastbilchauffører i både Afghanistan og Pakistan.

Ruten til den danske lejr gik igennem nogle af de mest urolige regioner i det sydlige Afghanistan. Mange af chaufførerne kunne fortælle om trusler og angreb. Sandsynligvis med Taleban som afsender. Ingen af chaufførerne kom til skade, men det var på vej gennem de urolige områder, at noget af det danske materiel fik skader.

Tre containere ankom med skudhuller i siden. Lasten var dog uskadt. En container fik sprængt hul i taget af lejrens sikkerhedsfolk, fordi en bombehund markerede for skjult sprængstof. Det viste sig at være falsk alarm. Og en dansk mineplejl fik brandskader, efter der blev kastet brandbar væske efter transporten.

Endelig kunne de danske militærpolitifolk konstatere, at deres køretøj havde haft ubudne gæster. Mange løsdele i bilen var stjålet - inklusiv de blå blink på taget. Men nye reservedele er bestilt fra lageret i Danmark.

Et skudhul i en dansk container. Formentlig med Taleban som afsender. Containeren indeholdt kontormateriel.

De engelske bombehunde troede, at denne container var mineret. Derfor sprængte man hul i toppen. Det var falsk alarm.

Med høsten af containere og materiel i hus, er det sæson for manuelt arbejde. Lejren genlyder af hektisk aktivitet. Store værkstedstelte bliver rejst, folk slæber grej på plads. Selv militærpolitiet er ovenpå igen, efter tyveriet af de blå blink. Hamre- og savelyde afslører, at de bruger tiden på at indrette en MP-station. Hvis nu tyveknægtene skulle blive pågrebet.