Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af kaptajn Morten Petersen, Føringselement, DANILOG.
Den "nye" dreng i klassen i form af Føringselementet fra DANILOG er flyttet ind i Camp Danevang, hvor det skal bo, indtil lejren lukker.
Første opgave i den mængde af transportopgaver, Føringselementer forestår i forbindelse med flytningen af lejren, var at flytte beboelsescontainere og beskyttelsesmure, bedre kendt som FABS og T-bones. Beboelsesgangen "Blue Light District" var den første, der skulle flyttes til den nye lejr uden for Basra, der ikke endnu har et navn. Flytningen foregik mandag den 6. november med kun meget få startproblemer.
Her flyttes FABS med 16T gaffeltruck. Stropperne skal hindre FABS i at skille ad under transporten.
Beskyttelsesmurene, der står rundt om alle FABS og opholdsområder, vejer lidt over 6 tons stykket.
En beboelsesgade består af 30 FABS og 33 T-bones med bad og toilet i den ene ende. Det er her, noget af hold 8 har boet de første 3 måneder af deres udsendelse. Så den første del af opgaven stod bataljonen faktisk selv for, idet gaden først skulle tømmes for beboerne og al deres bagage.
Så det var blandede følelser, man så som malet i ansigterne på folkene, der rykkede ud af de 30 FABS den 4. november. Det er ikke til at sige, om det var grundet en vis tilknytning til de ca. 10 kvadratmeter, eller hvorvidt man havde et anspændt forhold til at rykke endnu tættere sammen. Det må stå hen i det uvisse.
Flytningen af gaden var planlagt til at foregå i to tempi, således at den første gruppe af de leasede civile lastbiler blev læsset i Camp Danevang for så at køre til den nye lejr og aflevere godset, mens resten blev læsset i Camp Danevang og så videre derfra.
Til at forestå det praktiske med læsning og registrering i Camp Danevang samt aflæsning og registrering ved modtagelsen i den nye lejr, er der udpeget en terminalofficer, en terminalbefalingsmand og en terminalhjælper til begge lejre. Disse seks mand indgår også i Føringselementet.
Men Føringselementet kan absolut ikke løfte den praktiske opgave alene, og det er her, de udsendte soldater fra bataljonen og det nationale støtteelement kommer ind i billedet. Hele klargøringen af fabberne med at pille el fra, rive terrasser, solsejl og hvad der ellers er bygget i området ned, bliver løftet af ingeniørerne og CAMP-folkene.
Folkene, der kører de to trucks til containerne, kommer fra transportdelingen i bataljonen samt depotet i det nationale støtteelement. Det samme gælder i den nye lejr, hvor vores folk bliver støttet af de ingeniører, der bygger den nye lejr.
Kolonnen er næsten klar til at flytte første læs til den nye lejr.
På dagen for selve flytningen, da de civile lastbiler endelig var kommet til lejren, var der en smule startproblemer, hvilket er klart, da det er første gang både for os og soldaterne i lejren. Men da det kom i gang, blev der virkelig gået til stålet fra alle sider. Så selv om soldaterne var flyttet tættere sammen, var der ikke en eneste sur mine eller ugidelighed. Hvis resten af flytningerne af fabber og T-bones foregår på samme måde, så kunne lejren, hvis det var planen, være flyttet på en uge.
Føringselementet føler sig velkommen i lejren, og samarbejdet med enhederne virker meget tilfredsstillende.