Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af Alex Manaenkov, premierløjtnant,
og Per Heien, major, presse- & informationsofficer
Kosovo Protection Corps (KPC) kan bedst sammenlignes med vores hjemlige Beredskabstyrelse.
Projektet startede med en forespørgsel fra Multi NationalTask Force - North, den franske brigade som er vores overordnede i vores operationsområde.
Der var ønske om at uddanne instruktører indenfor sport og træning. Jeg, premierløjtnant Alex Manaenkov blev sat på sagen af stabskompagniet. Efter lidt forhandlinger blev vi enige om at gennemføre en uddannelsesperiode af KPC soldater af tre måneders varighed.
Hver tirsdag og torsdag blev sat af til KPC dag, hvor træning og uddannelse skulle stå som højeste prioritet. Uddannelsen blev opdelt i fire kategorier; o-løb, primitiv muskeltræning, forhindringsbane (FHB) og cardio træning.
Grundig instruktion forud for passage af en forhindring.
For at kunne få udbytte af forventningerne tog jeg ud til Sjipolje, hvor uddannelsen skulle gennemføres for at kigge på forholdene. Det blev hurtigt konstateret, at deres daværende FHB skulle gennem større eftersyn og genopbygning, før den kunne tages i brug.
Ingeniørerne blev sat på sagen, og en måned senere og få dage før kursets begyndelse stod den nye feltforhindringsbane klar. Otte instruktørelever blev udvalgt fra henholdsvis PZ1 og PZ4, i alt 16 instruktørelever.
Endnu en forhindring skal passeres
Hvert område blev tildelt en specialist, som enten har haft uddannelse på området eller dyrket det på højt plan. Premierløjtnant Alex Manaenkov, muskeltræning, kaptajn Jimmi Juncker, o-løb, sergent Antonov, FHB og oversergent M. B. Jensen, cardio-træning.
Hver instruktør lavede en fagplan og lektionsbeskrivelse. Denne skulle hjælpe os i de uforudseelige situationer, hvor den enkelte instruktør var nød til at afgå eller tage på leave.
Lektionerne blev bygget op som en standart lektion ved forsvaret. Lektionen skulle indeholde introduktion og gennemgang af lektionen, opvarmning, gennemførelse, udstrækning og tilbagemelding.
Som kerneplanlægning vidste den enkelte elev, hvordan han kunne forholde sig overfor egne lektioner, når disse skulle gennemføres. De første lektioner blev afholdt af KFOR instruktører. Disse skulle gennemgå teori og praksis, således at den enkelte elev havde den nødvendige kendskab til musklerne eller anaerob træning (andre træningsmetoder).
Efterfølgende fik eleverne uddelt lektionerne, som skulle holdes af og for eleverne. Dette gav dem både den nødvendige praksis og øvelse til at gennemføre egne lektioner ved endt kursus.
En kæmpe hurdle var selvfølgelig sproget. Alle elever var albanere. Derfor foregik al undervisning gennem en tolk. Men på trods af sproglige komplikationer blev resultatet meget bedre, end jeg havde turdet håbe på.
Klassen var, som alle andre klasser, i enhver anden uddannelses situation. Der var den sjove, den bitre, den barnlige, den seriøse, lyttende, uforstående osv. 16 individer skulle i hvert fald lære at koordinere deres anstrengelser for at få det bedste udbytte.
Efter tre måneders uddannelse gennemførte vi en afslutningsceremoni, hvor den bedste elev blev valgt og diplomer udleveret. Resultatet var ikke til at tage fejl af. Til ceremonien blev der gennemført en opvisningslektion, hvor en række elever fik tildelt en lektion hver til fremvisning foran de fremmødte gæster.
Alle var glade og tilfredse med resultatet. Eleverne stod nu som nyuddannede instruktører og mange gode erfaringer rigere.
Kursuslederen med sine hjælpeinstruktører på sidelinjen uddeler diplomer
Højtideligheden blev overværet af blandt andet skolechefen samt andre højtstående officerer, heri blandt chefen for den danske bataljon, oberst Kaare Pedersen, som efter sin tale, hvor han lykønskede de nye instruktører, overrakte et skjold til den bedste elev. Kaare Pedersen takkede også de danske instruktører, som havde gjort et godt stykke arbejde.
Derudover talte oberst Nuka, stabschef for KPC, og lykønskede de nye instruktører og takkede den danske bataljon for det store stykke arbejde, der var blevet lagt i det her projekt. Og det samme gjorde skolechefen.
CH/DANBAT lykønsker kursisterne
Som det allersidste inviterede de nye instruktører deres lærere på en kop kaffe i Vushtrri.