Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af Martin Velin
kaptajn, operationsofficer
Varde den. 14. november. Klokken er otte, og appelgården er fyldt med nye ansigter. Fælles for os alle er, at vi skal udsendes til Afghanistan primo januar, med henblik på at ind indgå i den multinationale styrke under navnet International Security Assistance Force(ISAF). Opgave: At være Provincial Reconstruction Team (PRT).
Udover velkomst og et par orienteringer om det forestående program, gik november primært med afpudsning af personlige færdigheder som soldat, herunder førstehjælp, uddannelse i standardreaktioner fra køretøj og nærkampskydeuddannelse i Oksbøl.
I december tog vi på skydelejr i en uge i Hevring. Det er en lille lejr der ligger på Djursland og som højst kan huse ca. 150 soldater. I denne uge gennemførte vi yderligere rutinering i skydninger såvel på nært hold som på længere distancer, kastede også alle en håndgranat og gennemførte skydning omkring og inde fra et køretøj.
Træning i at opbygge skydestillinger om et køretøj.
I midten af december tog vi på brigadeøvelse i Oksbøl. Her fik vi yderligere en række orienteringer, stiftede bekendtskab med udenlandske våbentyper, gennemførte tolketræning og blev under en tre døgns øvelse ført gennem en række meget realistiske scenarier, som man kunne forvente at opleve under missionen.
Tre af stabsmedlemmerne var også på besøg hos Forsvaret Efterretningstjeneste denne uge for. at få de sidste opdateringer om situationen i missionsområdet. Øvelsen sluttede med en parade, hvor chefen for Hærens Operative Kommando ønskede os alle en god tur.
København-Kabul
Københavns lufthavn 9. januar. Terminal 2 er fyldt med soldater, pårørende og læssevis af bagage. Der bliver givet de sidste farvelknus med formaninger om ikke at komme til skade.
Terminalkommandoet fra Vordingborg, som er ansvarlige for vores rejse kontrollerer, at alle er til stede og sørger for at få sendt os godt af sted mod mellemøsten.
Næste dag lander vi i Kabul International Airport (KAIA). Her skal vi ud af den magelige chartermaskine og ind i den knap så luksuriøse Hercules.
Transport af materiel og personel rundt til Feyzabad og Chaghcharan.
I KAIA hersker stor travlhed og et vrimmel af forskellige nationaliteter, følelsen af at være en del af en international mission træder nu virkelig i kraft. Det dvæler vi dog ikke ved så længe, for vi skal videre mod øst til vores slutdestination.
Efter en interessant landing på en runway, der minder om en kiksekage lavet af stål, træder vi ud af flyet, og bliver mødt at et imponerende landskab. Bjerge hele vejen rundt med sne på toppen, jorden er knastør og så snart vores lufttaxa er lettet og væk igen, er der ganske stille. Ingen lyd af biler, metro eller skrigende børn.
Chaghcharan
Vi er blevet vel modtaget af vores forgængere, har fået overdraget alle opgaver og er nu fuldt operative i den nye mission.
I næste brev vil I høre lidt mere om lejren, vores dagligdag og en særdeles interessant oplevelse vi havde på sportspladsen i Chaghcharan.
Området omlring landingsbanen i Chaghcharan.