[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Selvom en vejsidebombe betragtes som en improviseret sprængladning kan den væ-re ret så sofistikeret udformet og indrettet, både hvad gælder tændsystemet og sprængvirkningen. Karakteristisk er imidlertid, at mange af de genstande, der medgår til fremstilling af en vejsidebombe, kan anskaffes i civile forretninger og firmaer.

En vejsidebombe kan have mange udformninger, lige fra en coladåse fyldt med sprængstof til en flere hundrede kilos bombe. Ligeledes er der konstateret vejside-bomber, der har en retningsbestemt sprængstråle, således at sprængvirkningen koncentreres mod et lille område, eksempelvis en bil.

Rækkevidden af sprængvirkningen er dog ret begrænset, hvorfor bomben skal placeres forholdsvis tæt på det mål, der skal ødelægges. Heraf navnet vejsidebombe.

Den elektriske impuls, der skal til for at antænde detonatoren og dermed udløse bomben, kan skabes på flere måder. Det kan ske ved hjælp af en mobiltelefon, der sender en impuls til en mekanisme, der generer den elektriske strøm til detonatoren.

En sådan fremgangsmåde kræver, at "operatøren" af bomben kan observere det mål, som bomben skal virke mod. Den elektriske strøm til detonatoren kan også tilvejebringes af en sensor, der registrerer bevægelser i dens søgeområde.

Sensoren opstilles i tilknytning til vejbomben, og når en bil kører ind i dens søgefelt, udløses bomben. Sensoren kan kobles fra og til således, at bomben kun udløses mod det mål, den er tiltænkt og ikke civile køretøjer.

Da en vejsidebombe kan fremstilles med en meget kraftig sprængladning, der tilmed har en retningsbestemt sprængvirkning, kan det være meget vanskeligt at beskytte køretøjer i form af ekstra pansring. Dertil kommer, at der er en begrænsning for, hvor meget ekstra vægt, der kan lægges på især lette hjulkøretøjer.

Der er imidlertid andre former for modforholdsregler.
De taktiske fremgangsmåder kan ændres bl.a. med afsøgning af ruter, undersøgelse af mistænksomme steder m.v. Forhold over for vejsidebomber indgår også i uddan-nelsen forud for udsendelse til et missionsområde.

Da en vejbombe som hovedregel kræver en elektrisk impuls for at blive udløst, kan man søge at forhindre denne impuls i at nå frem til bomben, eller man kan søge at forhindre sensoren i at virke. Det siger sig selv, at nærmere oplysninger om disse fremgangsmåder er klassificerede.