Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af Michael H. Hansen, seniorsergent, adviser, IMAR, Bagdad
I august startede planlægningen af et kursus for instruktører fra de tre irakiske officersakademier. Kurset fik hurtigt navnet 3T Course (Train the Trainers Course) og skulle vare fem uger med start i oktober.
Kurset blev holdt i Zakho, som ligger i den nordligste del af Irak, kun fire kilometer fra den tyrkiske grænse. Grunden til at det blev holdt i Zakho var hensyn til sikkerheden og det meget varierede terræn, som man skal lede meget længe efter i området omkring Bagdad, hvor NATO Training Mission - Iraq (NTM-I) er stationeret.
Staben bag kurset bestod af seks officerer og mellemledere fra NTM-I, hvoraf jeg var eneste dansker, en irakisk stab på fire befalingsmand samt to arabiske tolke fra Bagdad og to kurdiske tolke fra Zakho.
Undervisning
I Irak har hæren tre officersskoler. Meningen bag kurset var at skabe ensartethed mellem den måde og de ting, der undervises i på de tre akademier. Da den irakiske hær er meget ny og med mange nye og helt unge ansigter, så er det afgørende, at der hurtigst muligt skabes en ens linie for, hvordan der undervises.
Målet var bestemt ikke at skabe instruktører, som vi kender dem fra de fleste NATO lande, men blot at højne standarten og producerer. Planen var, at NTM-I holdt det første kursus for irakerne, så de selv i fremtiden kan holde lignende kurser med NTM-I som rådgivere.
Stærkt brug for tolke
Der blev udvalgt 58 elever med rang fra oversergent til premierløjtnant, som alle til daglig er instruktører fordelt på de tre akademier i Irak. Eleverne blev opdelt i to delinger, en arabisk og en kurdisk talende deling. Og grundet de tre forskellige sprog (engelsk, arabisk og kurdisk) på kurset, betød det meget tolkearbejde og til tider en meget stor portion tålmodighed.
Alt skulle først fremstilles på engelsk og derefter oversættes til arabisk og kurdisk. Det er langt fra alle kurdere, der taler og forstår arabisk. Og ikke nok med det, så gjorde de mange forskellige dialekter, at tolkenes og vores tålmodighed ofte blev sat på en stor prøve.
Forfatteren instruerer
Kurset blev opdelt i fire moduler: Instruktørvirke, Navigation, Counter Insurgency Operations (COIN) (anti-terror operationer) og Konventionelle Operationer. Alle emner, som eleverne til hverdag berører, når de underviser de kommende officerer i den irakiske hær.
De første tre uger foregik for det meste på akademiet i Zakho, hvor der var rigtig gode undervisningsfaciliteter og en meget stor opbakning fra den lokale kommandant. Alle lektioner blev først gennemført af staben og dagen efter givet tilbage til staben af eleverne. På den måde blev der undervist som staben ønskede det, og det gav eleverne en mulighed for at se, hvordan der bør undervises.
Det betød, at alle elever først fik lektionen serveret af os og derefter var nødt til at sætte sig 100 procent ind i stoffet, for ingen vidste, hvem der skulle give lektionen tilbage før 15 min. inden lektionen. Lektionerne blev bedømt af staben og gennemgået med den enkelte elev og derefter med resten af klassen. Dette betød, at alle fik maksimalt udbytte af lektionerne.
Tilbagemelding
Ud i praksis
I de sidste to uger blev der holdt to øvelser af hver fem dages varighed. Den første drejede sig om COIN operationer. Der blev oprettet en lejr, og eleverne blev sat ind i en rolle, der meget ligner den situation, der er i Irak lige nu. I de fem dage, øvelsen varede, skulle eleverne udføre alle tænkelige opgaver, der følger med en sådan mission, og de blev igen målt og vejet hele vejen igennem.
En lille sidegevinst på denne øvelse var vejrliget, der slog om til kraftig regn og kulde. Det gav os en mulighed for at teste elevernes evne til at arbejde sammen og løse opgaverne, selvom det ikke lige er det bedste vejr. Konklusionen på dette blev da også, at irakerne generelt nok arbejder bedst i sol og varme!
Convoy øvelse
Efter 24 timer tilbage på akademiet gik det løs med de sidste fem dages øvelse i konventionelle operationer. Tiden mellem øvelserne blev også brugt til at gennemgå alle elevers status på kurset. Nogle kom ikke med på den sidste øvelse og afgik fra kurset, mens andre nøjedes med en advarsel og beskeden om at vise noget mere på den sidste øvelse.
Øvelsen blev holdt i delingsramme, og alle eleverne blev igen testet som førere. Men denne gang var der ingen lejr med et tørt telt, men en bivuak og en masse kilometer i benene i det meget bjergrige terræn, hvor øvelsen blev holdt. Vejret var denne gang godt, og trods mangel på søvn gav alle eleverne alt, hvad de havde i sig. Der var da også et par elever, der havde noget ekstra, de skulle bevise for bestå kurset, og dette var sidste chance, inden kurset stoppede dagen efter øvelsen.
Det er nu over tre måneder siden, planlægningen af kurset startede, og vi kan endelig se tilbage på et kursus, der forløb meget tilfredsstillende. Ud af de 58 elever, der startede på kurset, bestod 24. Selvom ikke alle bestod kurset, vil de stadig vende tilbage til deres respektive akademier og videregive budskabet og deres erfaringer.
Der var da også mange af dem, der fik at vide, at de helt klart er egnet til kurset en anden gang, når de har lidt mere erfaring. Man skal stadig huske på, at det kun er tre år siden, den irakiske hær startede fra bunden, og derfor er der stadig mange uerfarne og helt unge instruktører.
Nu går turen så tilbage til Bagdad til mit job som kompagnirådgiver på officersskolen ved Bagdad (Iraqi Military Academy Al Rustamiyah). Der vil jeg og mine ni danske kolleger på skolen så se det endelige resultat fra kurset, når eleverne vender tilbage til deres hverdag som instruktører på IMAR.
Flot men våd morgen
Fakta om NTM-I |
NATO Training Mission - Iraq blev etableret i august 2004 efter ønske fra den midlertidige irakiske regering med det formål at gennemføre uddannelse af irakiske officerer, assistere med materielleverancer og teknisk assistence til de irakiske sikkerhedsstyrker. NATO´s assistance skal medvirke til, at Irak udvikler en effektiv, demokratisk ledet og holdbar sikkerhedssektor.
NATO Training Mission har hovedkvarter i Bagdad centrum, hvor det irakiske forsvar med NATO´s hjælp er ved at opbygge en uddannelses- og doktrinkommando samt et militært universitet. I Bagdad arbejder NATO endvidere med rådgivning af nationale kommando- og situationsrum i Det Nationale Sikkerhedsministerium, Indenrigsministeriet og Forsvarsministeriet. NATO assisterer der ud over med at opbygge en officersuddannelse og et akademi for officersvidereuddannelser i Al Rustamiyah, som ligger 11 km sydøst for Bagdad Centrum. NATO personel løser ikke operative opgaver og deltager hermed ikke i kamphandlinger. NATO personel har dog retten til at forsvare sig selv og sine elever mod angreb. Der er 21 danske officerer og befalingsmænd ved NTM-I i Bagdad. |