[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Den 62 tons tunge leopard 2 A5 på vej op i det russiske transportfly. Foto: Peter Staggemeier, Flyvevåbnets Fototjeneste

Flyvestation Karup har haft besøg af én af luftens giganter. Det drejer sig om det russiskbyggede fly Antonov 124.

Årsagen var, at hæren i forbindelse med den rutinemæssige udskiftning af personel ved ISAF styrkerne i Afghanistan benyttede lejligheden til også at skifte noget af materiellet. Til det formål er en Antonov 124 både en hurtig og sikker måde at få transporteret materiellet frem til enhederne.

I forbindelse med flyets tilstedeværelse på flyvestationen arrangerede Det Danske Internationale Logistikcenter – i samarbejde med Combat Support Wing fra flyvevåbnet og 1 Panserbataljon fra Jydske Dragonregiment i Holstebro – en prøvelæsning af en Leopard 2 kampvogn. Denne manøvre skal ses i lyset af, at hæren ville vide, om en sådan læsning kunne foregå uden at ødelægge både kampvogn og fly.

Læsningen skulle vise, om nogle specialfremstillede ramper kunne bruges, så kampvognen ikke beskadigede flyets egne læsseramper. Læsningen gik som planlagt, og skulle behovet opstå, er Antonov klar til at løfte den 62,5 tons tunge kampvogn plus det løse. Det vil i denne sammenhæng sige den resterende plads op til 120 tons!

Antonov 124 er med et vingespan på 73 meter og en total længde på 69 meter det største fly på markedet for store lastfly. Til sammenligning kan den danske Hercules C-130J laste 21,5 tons. Det betyder, at hvor en C-130J maximalt kan laste en-to stk. 20 fods containere (afhængig af vægten), kan en Antonov 124 laste 12 stk. 20 fods containere.

Flyet er indcharteret via Strategic Airlift Coordination Cell (SALCC) i Eindhoven som en del af det kapacitetsgrundlag, der sidste år blev etableret i NATO, kaldet Strategic Airlift Interim Solution (SALIS). Dette samarbejde blev initieret i NATO på baggrund af en erkendt mangel på strategisk lufttransport.

Hæren har, som tidligere fortalt på denne hjemmeside, opstillet et antal mindre led og enheder, der om nødvendigt med kort varsel skal kunne indsættes til støtte for udsendte danske styrker. 1. Panserbataljon opstiller en af disse enheder i form af fire Leopard 2. Såfremt det vælges at indsætte denne enhed med fly er Antonov 124 den eneste mulighed på grund af kampvognens vægt.

Besøget af Antonov var derfor en kærkommen lejlighed til at lade de to giganter på hvert sit felt mødes på startbanen på heden.

Læs mere på Flyvertaktisk Kommando
Mere om SALIS 

Det russiske transportfly.
Foto: Peter Staggemeier, Flyvevåbnets Fototjeneste