[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af B. Hermann, kaptajn, fører for "moverne", Irak

Redeployeringen af DANCON (Det danske kontingent i Irak) er nu ved at gå ind i den af-sluttende fase. Det har været en særdeles kompleks opgave, hvor det løbende har været nødvendigt at koordinere og justere planen for transporterne med fly, skib og ad landevej grundet udefra kommende ændringer.

I rene tal kan man se på operationen sådan:
Der er indtil videre gennemført otte kolonner med materiel fra Irak til Kuwait, tre flyvninger med passagerer til Danmark, modtaget to fly med helikopterdetachements materiel, af-sendt syv fly med materiel til ISAF, Afghanistan og en materiel flyvning internt i missions-området, med et dansk C-130. Udestående er stadig fire fly med materiel til ISAF.

Kulminationen på redeployeringen må dog siges at være lastningen af det resterende ma-teriel, som skal tilbage til Danmark, på RORO skibet Tor Anglia den 12 AUG. Læsningen af den meget store mængde materiel blev gennemført i et samarbejde mellem Søværnets Port Captain Team (PCT), et Terminalkommando (TERMKDO) fra DANILOG (Det Danske Internationale Logistik Center) samt DANCON. Chefen for DANILOG og chefen for DAN-CON fulgte den sidste del af operationen og konstaterede ved selvsyn, at læsningen forløb planmæssigt.

Inden læsningen af DANCON Irak samlede Tor Anglia materiel op i Kuwait, som blev sejlet til Karachi i Pakistan. Materiellet blev sammen med andet materiel fra Danmark fragtet videre til Afghanistan og losset der.

Udfordringen har således været at få redeployeringen fra Irak til at passe sammen med forstærkningen til ISAF, da disse transporter var indbyrdes afhængige.
 
Sammenpakningen er forløbet hurtigere end beregnet, og da skibet anløb tidligere end planlagt, har det været muligt at fremskynde DANCON hjemkomst med indsættelse af et ekstra fly den 13. august fem dage tidligere end planlagt. Dette må siges at være særdeles positivt.

Set fra Movement Control Centres (MCC/DANILOG) side har denne redeployering været en af de største udfordringer af denne karakter til dato. Opgaven har også været et ek-sempel på, hvorledes viljen og ønsket om samarbejde de forskellige partnere imellem er gået op i en højere enhed.  

Sidste Køretøj ombord på TOR ANGLIA.