[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af Kim Vibe Michelsen, presseofficer

I takt med at NATO-landenes kampenheder bliver mindre og mere mobile, prøver de også at se, om de kan slanke det logistiske setup. En af måderne er at gøre flere ting fælles. Logistik er et nationalt ansvar, men der er stadig opgaver, der kan løses i fællesskab.

Det gælder ikke mindst på transportområdet. De enkelte nationers støtteelementer henter som oftest forsyninger i den samme havn, så i stedet for, at hver nation sender et par lastbiler efter forsyninger et par gange om dagen, afprøver NATO Response Force (NRF) en multinational transportbataljon.

Danske rationer på tyske biler
Tyskland, Holland, Tjekkiet og Danmark stiller transportenheder til rådighed for bataljonen, og den sørger så for at hente forsyningerne på havnen og bringe dem frem til de enkelte Nationale Støtteelementer. Det betyder, at danske feltrationer godt kan blive transporteret på tyske biler.

Logistik er ikke blot transport og madpakker. Hvis der ikke er gode værkstedsfaciliteter, enten permanente eller mobile, kan man ikke vedligeholde materiellet. NRF har oplevet førsteklasses støtte under øvelse NOBLE LIGHT.

Det lyder måske relativt banalt, men det er ikke helt så enkelt. Nationernes lastbiler er dimensioneret forskelligt, og det har især betydning, når vi taler om transport af containere. Eksempelvis kan de hollandske containerlastbiler ikke tage alle typer danske containere.

Et andet område, der kræver øvelse, er procedurer for kolonnekørsel. De enkelte nationer har udviklet hver deres set, så det skal trænes, hvordan en forsyningskolonne reagerer eksempelvis overfor angreb.

Ny overordnet enhed
NATO Response Force har også kigget på muligheden for omfordeling af forsyninger nationerne imellem. Derfor er der lavet en overordnet enhed, der koordinerer den logistiske indsats for styrken. Joint Logistics Support Group hedder den, og den sørger for hele tiden at holde styr på, hvor mange forsyninger, de enkelte nationale støtteelementer ligger inde med.

Hvis der så eksempelvis er et meget stort træk på brændstof til den danske kampgruppe under NRF, kan danskerne få diesel fra tyskerne. Det kræver dog en national accept af overførslen og formentlig også en modydelse i form af kontanter eller andre forsyningsgenstande.

Her og nu giver det dog chefen for NRF-styrken en væsentlig større fleksibilitet på slagmarken, hvor han ikke er helt så afhængig af en enkelt nations evne til at få forsyninger frem til missionsområdet.

Det danske Nationale Støtteelement kommer fra Det Danske Internationale Logistik Center i Vordingborg og har 60 mand med på øvelse NOBLE LIGHT-II.