[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af: Jørgen og Morten (mekanikere),
John (våbenmekaniker),
Carsten (elektronikmekaniker) og
Bruno og Jan (forsyningsekspedienter)

I det Nationale Støtteelement (NSE) fra Det Danske Internationale Logistik Center (DANILOG) på Kandahar Airfield (KAF) har vi en vedligeholdelsessektion. Den beretter her om overdragelsen mellem hold 2 og hold 3.

For de to motormekanikere (MMEK) hold tre blev det en overdragelse præget af travlhed, da både NSE og ARTHUR (artilleripejleradar) køretøjer skulle klargøres til periodisk syn. At lægge synet umiddelbart efter overdragelsen skulle være en fordel, da der jo var dobbelt mandskab til rådighed i en periode, men det kunne ikke undgås, at det i stedet kom til at påvirke selve overdragelsen forholdsvis meget.

Der blev af det afgående hold overgivet mange informationer om køretøjerne, værkstedsudstyret, de mekaniker-relaterede lejrfaciliteter på ret kort tid, hvilket godt kunne virke en anelse overvældende.

Motormekanikerne kom straks i ilden, da den store køretøjspark skulle synes.

Køretøjssynet, der strakte sig over to dage, blev gennemført i anden uge af udsendelsen, og det forløb til alles tilfredshed. Der var sat både en militær bilinspektør og ditto assistent på opgaven, og de tog de enkelte køretøjer under den trafiksikkerhedsmæssige lup. Blot et enkelt køretøj kunne ikke godkendes som følge af mangel på en reservedel.

De bilsynskyndige havde travlt både med syn og rapportskrivning. Kun et enkelt køretøj slap ikke igennem. Det skyldtes mangel på en reservedel.

Da synet var vel overstået, var det tid at vende blikket mod de øvrige opgaver. Således tog sektionsføreren sammen en motormekaniker til Kabul. De ville dels se på forholdene på stedet, dels besøge de civile samarbejdspartnere i området og endelig danne sig et overblik over, hvilken stand køretøjerne på Kabul International Airport befandt sig i. Samtidig blev der hjemme på Kandahar taget hul på rækken af periodiske eftersyn på køretøjer og generatorer samt udskiftning af reservedele, som var bestilt af det afgåede hold.

Værkstedsteltet har fået lagt betongulv i den foregående periode, og en del udstyr var allerede kommet på plads, men der er bestemt stadig mulighed for at sætte sit eget præg på den fremtidige indretning. Således er opsætningen af en allerede anskaffet fem tons autolift et af de forhåbentligt snarligt kommende projekter. Nye rullende værktøjsvogne er blevet samlet og taget i brug; en rigtig rar fornemmelse af at fået sit eget.

Elektronikmekanikeren og våbenmekanikerens overdragelse er forløbet mere stille, og begge har kunnet afse tid til at give en hånd i nogle af de øvrige funktioner samtidig med, at de har indtaget deres nye omgivelser.

Køretøjssynet resulterede også i travlhed hos forsyningsekspedienterne (dem som holder styr på alle reservedele), der måtte rundt mellem de nye hylder mange gange for at ekspedere de nødvendige reservedele. Samtidig er der kommet et stort antal kolli til udpakning og videre forsendelse.

Arbejdet vanskeliggøres i nogen grad af, at underlaget i udpakketeltet ikke er fast gulv, så det er nok noget af det, som står højt på ønskelisten. Samtidigt er der brugt megen tid på at fremskaffe visse reservedele via alternative kanaler, da de hjemlige forsyningslinier ikke altid slår til.

Alt i alt har REPSEK hold 3 været gennem en god overdragelse. Efterhånden begynder der at tegne sig noget, der ligner lidt en hverdag, selvom man er langt fra de hjemlige tjenestesteder.

Her er vi så - alle MEK´erne.