Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Af E. Andersen, major, presseofficer
Bataljonen har igen i denne uge haft rekognosceringshold fra QRF (Quick Reaction Force) fra Danmark i området for at forberede en eventuel indsættelse og forstærkning af bataljonen i tilfælde af uroligheder. Formålet med besøget var at koordinere og forberede de planer der ligger for modtagelse og indsættelse af enheden i den danske bataljon (DANBN) ansvarsområde.
Staben i DANBN havde sammensat et program, der indeholdt gennemgang af planer for modtagelse samt kendskab til bataljonens ansvarsområde. På den måde kan de således hjemme i Danmark bedre forberede sig på opgaven og en evt. indsættelse i Kosovo.
Rekognosceringen forløb efter planen, og enheden har fået et solidt grundlag for at støtte operationer i Kosovo, hvis dette skulle blive nødvendigt.
Taskforce enhederne fremviste materiellet
Multi National Task Force – Nord (MNTF-N) havde i slutningen af ugen arrangeret en materieldemonstration med deltagelse fra alle dens nationer i den franske lejr i Belvedere.
Den danske bataljon deltog med en deling fra det mekaniserede infanterikompagni (MEKINFKMP), sanitetsdeling (SANDEL) og bjergningssektionen (BJ/SEK).
Formålet med arrangementet var primært, at de forskellige nationers soldater fik et indblik i hinandens materiel, men også gennem demonstrationer at få set hinandens forskellige opgaveløsninger.
Bataljonens personel mødte allerede ved ankomsten adskillige soldater fra de andre nationer. Der var både tyskere, belgiere, franskmænd, grækere og estere samlet i den franske lejr. Alle lande var samlet for at vise de andre nationer, hvad de havde specialiseret sig i.
Sanitet og bjergning gennemførte en demonstration af den danske bataljons FALCON beredskab. I deres opvisning var en tilskadekommen mand fastklemt en civil bil. Heldigvis havde FALCON medbragt udstyr til at skære manden fri af bilen. Derefter blev han transporteret væk i en SISU ambulance.
Der blev blandt andet vist VCP (mobilt vejtjekpoint) af grækerne, og en fransk specialenhed havde medbragt deres hunde. Hundene var især trænet til at pacificere farlige gerningsmænd samt til førerbeskyttelse.
Infanteridelingen gennemførte som en af de sidste enheder en Crowd Riot Control (CRC) demonstration, hvor de skulle vise en overtagelse fra en anden enhed. En fransk deling var således først trukket frem for at imødegå nogle demonstranter. Det viste sig hurtigt, at de ikke kunne holde dem tilbage, hvorfor danskerne rykkede frem og afløste.
Afløsningen er gennemført, og PMV´erne trækkes frem i front.
Afløsningen blev hurtigt gennemført, men demonstranterne kom meget tæt på og var meget aggressive. Delingen valgte derfor at lave en hurtig afløsning med at sætte de pansrede mandskabsvogne (PMV) frem i front for at holde demonstranterne på afstand.
Der blev nu kastet lidt mere fiktiv gas og det var nu tid til at presse demonstranterne tilbage. Da der ikke måtte bruges rigtig gas, reagerede momenterne ikke helt, som de skulle. Under alle omstændigheder måtte delingen frem.
Der blev talt ned og gasset op, hvorefter PMV’erne sprang de sidste 20 meter. Demonstranterne endte med at løbe for livet, da de ikke havde forventet, at det ville gå så hurtigt. Efter nøje planlægning stoppede alle tre PMV’er lige foran tilskuerne med et hvin.
Demonstranterne er jaget på flugt.
Da PMV’erne var stoppet, var demonstranterne jaget på flugt, og tilskuerne jublede vildt. Alt i alt en perfekt CRC-demonstration af, hvordan man kan tackle uroligheder.
Efter demonstrationerne var der Static-Display, hvor soldaterne kunne gå rundt til alle de forskellige enheder fra de forskellige nationer og få forvist materiel og udrustning. Dagen gav et godt indblik i, hvad de andre enheder kan præstere og har af ressourcer, hvilket fremadrettet giver mulighed for bedre at koordinere samarbejdet på tværs af nationaliteterne, hvis det skulle blive nødvendigt.
Ambassadør besøg
Bataljonen har i løbet af ugen igen haft ambassadør besøg. Den danske ambassadør i Serbien, Mette Kjuel Nielsen, der var på et orienteringsbesøg i Kosovo, lagde vejen forbi Camp Olaf Rye.
Ambassadøren gav en meget interessant briefing om situationen set fra Beograd efterfulgt af særdeles givtige uformelle drøftelser. Mødet må betegnes som meget informativt for begge parter.
DANBN finder disse besøg udefra meget vigtige, fordi informationsmaterialet kan indeholde vigtige brikker i den samlede vurdering af situationen i Kosovo.
Bygning af ny gangbro
For tre måneder siden indløb en projektrekvisition til CIMIC (civilt-militært samarbejde) vedr. etablering af en ny bro over floden Ibar ved byen Zubin Potok, som er et serbisk område.
Årsagen til rekvisitionen var, at den gamle bro var så faldefærdig, at den ofte ved højvande forsvandt med strømmen, således at de ca. 800 mennesker, der bor nord for floden, så havde en omvej til byen og skole på ca. to kilometer hver vej.
Den gamle og faldefærdige bro.
Efter en rekognoscering på stedet med deltagelse af bl.a. chefen for CIMIC-sektionen og delingsføreren fra bataljonens ingeniørdetachement (DF/IGDET), blev det fastlagt, at det var muligt med bataljonens kapacitet at bygge en 30 meter lang gangbro over floden.
Endvidere blev der i chefgruppen drøftet effekt og markedsføring, og den samlede konklusion blev, at chefen for den danske bataljon (CH/DANBN) besluttede at gå videre med projektet. Efterfølgende holdt han et møde med borgmesteren i Zubin Potok, som ligeledes syntes at ideen om en ny bro var god, og der var enighed om, at kommunen skulle betale halvdelen af udgiften.
Efter et par møder mellem CIMIC, DF/IGDET og kommunens ingeniører, udarbejdede CIMIC en aftale som bl.a. omfattede, hvordan broen skulle se ud, herunder materialevalg, tidsplan, økonomi, ligesom det blev aftalt, at bataljonens IGDET skulle bygge broen.
Herefter gik det praktiske arbejde i gang. Bataljonens indkøber tog kontakt til firmaet, som kunne fremstille de fire T-bones á 2.5.tons pr. styk, som skulle udgøre brofundamentet. Ingeniørerne i lejren begyndte at svejse og male selve broen, som indledningsvis blev udarbejdet i tre brofag a ti meters længde og halvanden meters bredde.
Kommunens ingeniører var hele tiden med i forløbet med henblik på at tage ejerskab for projektet. Til trods for at firmaet, der skulle lave T-bones, var albansk, var der ingen problemer mellem dem og kommunes ingeniører. De kendte faktisk hinanden i forvejen, og ingeniørerne vidste, at firmaet lavede kvalitetsarbejde.
I løbet af 3.-6. december skulle broen bygges, og det kan nok være, at det var et motiveret IGDET, der vågnede op den 3. december. Lastbilerne med de fire T-bones, som var det første, der skulle bygges, kørte tidlig fra lejren den 3. december.
Byggeriet på selve stedet gik indledningsvis efter planen. Kommunen havde som aftalt sørget for, at vandstanden var minimal, så det var muligt at arbejde, men pludselig steg vandstanden, og flere køretøjer blev fanget i floden uden dog at forsvinde ned ad denne.
Efter et par hurtige CIMIC-opkald til kommunen samt firmaet, der styrer vandstanden, blev der lukket for vandet, og efter nogen tid var vandstanden igen, så der kunne arbejdes.
Det viste sig, at firmaet havde problemer med vandet og var nødt til at åbne for dette. De glemte bare at orientere os. Men sådan er der så meget, når der handles. Resten af byggeriet med T-bones forløb efter planen de næste tre dage.
På fjerdedagen den 6. december skulle selve brofagene monteres. Lastbilerne med de ti meter lange brofag kørte med eskorte fra lejren tidligt om morgenen, og de kunne lige netop dreje om hjørnerne i byen, som det var planlagt.
Selve lægningen af brofagene blev foretaget af en bjærgningsvogn fra stabskompagniet i bataljonen, og til sidst blev hele broen boltet sammen, således at den stod færdig 6. december klokken 14.
Den nye gangbro klar til ibrugtagning.
Alle, der har været involveret i arbejdet og ikke mindst IGDET, åndede lettet op efter fire dages anstrengende, intensivt og fantastisk godt arbejde. Alle, herunder også de lokale, var meget lykkelige for etableringen af den nye bro, hvilket ikke er så underligt, når man ser forskellen på de to broer.
Broen forventes officielt indviet i næste uge i samarbejde med Zubin Potok kommune.