[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af K. Thornild, major, chef

Så er NSE hold 3 klar til at løse opgaven som støttende enhed til alle danskere i Afghanistan. Folkene i NSE har allerede skaffet flere aftaler hos både amerikanere og canadiere her på Kandahar Airfield. Den gængse metode, som folkene i NSE anvender, er den personlige kontakt. Efter lidt sladder fra hjemlandet og overlevering af et mindre ”Dannebrog”, så er aftalen i hus og samarbejdet godt i gang.

Turen går til Kandahar

Af  J. B. Andersen, kaptajn, næstkommanderende og J. Seerup, premierløjtnant, delingsfører ved NSE

Dagen hvor NSE/ISAF, hold 3 startede deres rotationer mod Afghanistan indfandt sig endelig. Spændte og forventningsfulde logistikere ankom til Flyvestation Karup om eftermiddagen d. 6. februar 2007.

For de, der havde pårørende med, var der her mulighed for at få sagt ordentligt farvel og på gensyn til familie og venner, inden det chartrede tyrkiske ”Pegasus” passagerfly vendte næsen mod Afghanistan.
 

”Pegasus” lander i Kabul efter en lang tur fra Karup via Istanbul i Tyrkiet.

Efter en lang rejse landede flyet sikkert i Kabul, hvor solen i dagens anledning skinnede fra en skyfri himmel, og temperaturen havde sneget sig op på 25 grader, slet ikke en dårlig start. Terminalholdet i Kabul tog imod os på landingsbanen og sendte snart en stor del af de rejsende videre med et dansk C-130 Hercules transportfly til deres nye hjem i Camp Bastion.

Vi fra NSE fik lidt længere tid til at finde vores udrustning, mens terminalholdet arbejdede på højtryk for at få os fløjet til Kandahar, hvor vi næsten alle sammen skal bo og arbejde de næste seks måneder.

Et par timer senere fik vi mulighed for at hoppe ombord på et amerikansk C-130 transportfly som snart fik os sikkert til Kandahar Airfield. Der var i øvrigt mange fra NSE, der endnu ikke havde prøvet at flyve med Hercules, hvilket er noget anderledes end at sætte sig i et almindeligt charterfly. Vi skulle lige vænne os til at sidde med hjelm og fragmentationsvest på lange bænke i lastrummet, alt imens piloten kastede det manøvredygtige fly rundt i luften.



Dansk C-130 Hercules transportfly klar til at sætte kursen mod Camp Bastion.

I Kandahar havde det foregående hold fra NSE været så flinke at overlade værelserne til os allerede fra første dag, hvilket gjorde, at vi allerede efter aftensmaden kunne begynde at pakke lidt ud på værelserne, for dernæst at falde til ro efter en lang og begivenhedsrig dag.

Første dag på Kandahar Airfield bød på fælles morgenmad og en velkomst fra chefen for NSE hold 2. Inden overdragelsen for alvor gik i gang, fik vi en guidet tur i lejren, som godt kan være lidt svær at finde rundt i med dens mange gader, bygninger og næsten 10.000 soldater fra flere forskellige nationer.

Det næste par dage gik med at sætte sig ordentligt ind i de mange arbejdsopgaver ude ved de enkelte grupper og sektioner, grundigt vejledt af folkene fra NSE, hold 2.

Siden den officielle overdragelse af kommandoen den 12. februar har vi hver især engageret os mere og mere i opgaven, som alle går til med højt humør. De sidste fra hold 2 har netop forladt Afghanistan, og vi har nu i et stykke tid leveret logistisk støtte til de mange forskellige enheder, som er placeret rundt i hele Afghanistan.

Netop denne støtte kræver, udover leverancerne fra Danmark, at vi kan få lidt hjælp fra de andre nationer i området, og det er netop her, at de personlige relationer spiller ind, når man hurtigt skal skaffe reservedele til de biler, der bruges ude i det barske terræn i ørkenen.

Vi ser frem til de næste par måneder og håber, at den til tider kraftige regn og kulden om natten snart erstattes af mere solskin, om end vi nok skal blive trætte af varmen på et tidspunkt.



Aften-briefing i mudderet foran det danske kommunikationscenter hørende til NSE på Kandahar Airfield.