[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af K. Ø. Sørensen, major, presseofficer

Bataljonen gennemfører dog stadig et stort antal kontroller af civile køretøjer med henblik på at finde ulovlige våben og ammunition. De gennemførte kontroller har ikke givet anledning til bemærkninger.

Fint besøg i Camp Olaf Rye
Den forgangne uge har været præget af fint besøg. Ambassadørerne fra USA, Estland og Frankrig samt forsvarsattacheerne fra USA, Tyskland og Frankrig med generalmajor Henrik Dam som delegationsleder besøgte Camp Olaf Rye i dagene 2.-3. maj.

Delegationslederen og de tre ambassadører blev budt velkommen af en æresvagt.
 
Formålet med besøget var ikke rettet mod den politiske del, som man måske kunne have forventet, men rettet mod at gæsterne fik oplevelsen af, hvordan vore soldater klarer de operative opgaver, samt hvordan hverdagen foregår i lejren. Programmet var derfor lavet med baggrund i dette, hvilket igen betød, at den ene dag udelukkende gik med at køre gennem hele vort ansvarsområde. Et stramt program, men en oplevelse for alle, og specielt besøget ved Devic- klosteret, som hører under den franske enheds område, havde gjort indtryk på vore gæster.  

Fungerende chef for panserinfanterikompagniet orienterer om Roma Mahala.

Delegationen på besøg i Devic-klosteret.

Det er dejligt at kunne hjælpe andre
Bataljonens sanitetsenhed har i den sidste tid haft lidt anderledes opgaver end normalt. Den har haft en ambulancegruppe, samt to sygeplejersker, to læger og en sygepasser i Roma Mahala. Opgaven gik her ud på at bistå lokalbefolkningen med lægelig hjælp samt drage erfaringer for, hvordan man i fremtiden kan hjælpe dem. Sanitetspersonellet gik fra lejlighed til lejlighed, og opdagede hurtigt at der var hårdt brug for lægehjælp samt hospitalsophold for flere. De ressourcer, vi havde med, dækkede kun lige de værste infektioner samt andre småting.

Sanitetspersonel hjælper de lokale i Roma Mahala.

Problemer som hjertefejl, forhøjet blodtryk, mavesår og så videre kræver et længere behandlingsforløb og kan ikke klares på en dag eller med en pakke piller. Den hjælp, som sanitetspersonellet kunne yde til disse patienter, var at skabe kontakt til det franske felthospital. Dette hospital opererer også civile patienter, og måske lykkes det at få hjælp denne vej fra.

Det var en rigtig god dag for sanitetspersonellet, selv om det også var følelsesmæssigt hårdt at se disse skæbner, men de var glade for at se bataljonens sanitetspersonel, som drog derfra med en følelse af, at der var gjort et rigtig godt stykke arbejde.

Sanitetspersonel omgivet af glade børn fra Roma Mahala.

Sanitetsdelingen er også begyndt at have et nyt beredskab. Hver onsdag indgår en ambulancegruppe i et ammunitions-rydnings-beredskab. Når der ryddes miner, ueksploderet ammunition, skal der være en ambulancegruppe på stedet for at bistå med sanitær hjælp, hvis noget går galt. Der arbejdes her sammen med en fransk ammunitionsrydningsenhed, og alt er aftalt på plads mellem de to enheder.
 
Under FN's sikkerhedsmøde i Kosovo havde sanitetsdelingen en ambulancegruppe på beredskab i området for hurtigt at kunne yde hjælp i evt. urolige områder. Dagen forløb dog fredeligt, til stor glæde for alle.

Trafikkersikkerhed i Kosovo - findes det?
Af J. C. B. Nielsen, major, CIMIC (civilt-militært samarbejde)

De af os, der har været i Kosovo eller har været på Balkan i det hele taget, vil vide, at "Rådet for større Færdselssikkerhed" ville have hænderne fulde såfremt de skulle overbevise lokalbefolkningen om en anden trafikkultur. Så for at svare på spørgsmålet i overskriften - nej det findes stort set ikke. De lokale anvender en sikkerhedsmargen, som grænser til det usandsynlige og nogle gange det direkte tåbelige.

Dette er også tilfældet i Skenderaj i vores område. Byen har ca. 12.000 indbyggere med dertil hørende tre skoler. Vejene ind til byen er stærkt trafikeret med hurtigt kørende biler og tung trafik i en skøn sammenblanding. Der er en hastighedsbegrænsning på 50 km/t. Denne betragtes dog som vejledende.

Vejen er ikke mere en seks meter bred. Trafikken er krydret med de lokale skolebørn i aldrende fra seks år og op. Når en hurtigt kørende bil ikke lige kan passere de glade børn på vej til eller fra skole, får de ordentligt dyt i hornet - at sætte farten ned kan ikke komme på tale, man har jo travlt i et land med op til 70 % arbejdsløshed. 

Resultatet er givet på forhånd. To børn blev i februar påkørt, hvoraf den ene stadig er i behandling og næppe vil få sin fulde førlighed tilbage. Hertil skal lægges et utal af "lige-ved" uheld.
Dette kan man ikke stiltiende være vidende om. CIMIC-sektionen gik i gang med at undersøge, hvad koster et sådant fortov, hvad kan kommunen støtte med osv.?

Gående langs med vejen hvor fortovet siden kommer til at være.

Dette var et omfattende arbejde med administrative udfordringer på alle niveauer. Det lykkedes at finde en lokal entreprenør til at udføre opgaven, hvilket også hjælper en smule på arbejdsløsheden.

Efter et utal af møder og situationer, hvor man føler sig hensat til en Fellini film, har det været alle anstrengelserne værd.

Den 8. juni kl. indvies næsten 400 meter fortov til glæde for mange børn og alle andre gående i området. Dette er til en pris, som er forsvindende lille, og har vi bare skånet et barns liv, kan det ikke gøres op i penge.

Arbejdet er i gang. Personel fra KFOR i færd med kontrolmåling.