[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af Derek Ian Damgaard, kaptajn, logistikofficer

Den danske bataljon har i øjeblikket besøg af to motorsagkyndige fra Danmark, som skal syne de af bataljonens køretøjer, der har termin for forsvarets årlige periodiske syn.

Fra morgenstunden eksisterer derfor ordnet kaos nede i vedligeholdelsesområdet, hvor køretøjer holder på rad og række - klar til at blive synet.

Der bliver ikke sprunget over, hvor gærdet er lavest, og alt bliver kontrolleret af kyndige øjne. Når der er problemer, bliver fejlene rettet, og prøvet efter af erfarne mekanikere.

Men der er også tid til gode råd til kørere og mekanikere, eller til de motorsagkyndige. Tit og ofte med et glimt i øjet eller med kærlige, men skarpe, bemærkninger fra hjertet. En ånd og tone som beviser, at vi er afhængige af hinanden og har en fælles opgave at løse:

Bataljonen skal kunne køre - sikkert
Det er vigtigt, at køretøjerne reagerer så præcist som muligt, når bataljonen sættes ind for at løse opgaver i Irak. Kørerne skal have tillid til deres køretøjer, så de ikke behøver at spekulere på, om sikkerheden er i orden. Her spiller Forsvarets Bilsynstjeneste en vigtig rolle.

Bremsetest.

For at give de motorsagkyndige fra Forsvarets Bilsynstjeneste optimale vilkår i missionsområdet, råder Forsvaret over en transportabel bremseprøvestand, som kan trækkes ind og ud af en 20 fods container.
 
Der er gået mange mekanikertimer og forberedelse fra kørernes side til at gøre klar til dette syn. Køretøjerne har været fire år i Irak og kræver derfor solid indsigt og erfaring fra vores mekanikere for at forblive kørende.

Enhver reservedel vendes og drejes, så den ikke går til spilde. Nogle gange vil du se en mekaniker med krydsede fingre ved et køretøj, som der er lagt flere hundrede mandtimer i for at få klar.

Der er ikke kun tale om at få syn for sagn - der er også mekanikerne, der i høj grad kæmper for det.