[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Af Jesper Rømer, presseofficer.

En dansk film hedder ”Gamle Mænd i Nye Biler.” I Afghanistan er situationen ganske anderledes – her er det unge mænd i gamle biler. For eksempel stammer de godt brugte Mowag Eagle helt tilbage fra midten af halvfemserne, og de har været brugt langt ud over, hvad man byder biler i Danmark. De køretøjer, der har været til syn, er nu alle gået igennem med karakteren tilfredsstillende. Det har dog kostet blod sved og tårer, hvad gruppefører og mekaniker Flemming kan skrive under på.
- Jeg kom herned med den forventning, at det var godt brugte og nedslidte køretøjer, og jeg blev ikke skuffet, smiler Flemming.

Alle har ydet en flot indsats for at gøre de danske køretøjer i stand, mener Flemming. Her efterser han kommunikationsudstyr på taget af en GD.

Det værste eksempel på et slidt køretøj blandt Piranhaer, GD’ere, Eagler og PMV’er (pansrede mandskabsvogne), var en Eagle med løse møtrikker i styretøj og løse bremser. Den Eagle kunne man skille ad med fingrene
- Alle køretøjer uden undtagelse havde kraftigt behov for mekanikere. Det er tydeligt, at det operative hensyn ikke har levnet tid til megen vedligeholdelse. Heldigvis er Eagle et godt og solidt køretøj. Hvis amerikanerne har en HUMMER (den amerikanske pendant til den danske Mowag Eagle), der bryder sammen, så flyver de en ny ind. Danskerne reparerer bare deres Eagler og sparer skatteyderne penge, siger Flemming.

Eagle har gjort sin pligt for fædrelandet og har forrettet tjeneste i blandt andet Bosnien, Kosovo, Albanien, Irak og nu Afghanistan. Den kører stadig og bringer danske soldater omkring. Den ældste af Eaglerne i Afghanistan har nok kørt omkring de 100.000 kilometer og det gennem noget af det mest ufarbare terræn på planeten. En Eagle, der kører så mange tusinder af kilometer i kuperet, stenet terræn, som Afghanistan har til overflod, bliver voldslidt i modsætning til en almindelig personbil, der kører det samme antal kilometer på dansk asfalt.

-Eagle er en fantastisk arbejdshest, og så yder den god beskyttelse, mener gruppefører Flemming.

At få vognparken klar har været en stor opgave. Logistikdelingen har gjort en stor indsats, og dens indsats er helt nødvendig for, at mekanikerne kan gøre deres job. Ørkenholdets mobilitet er afhængig af logistikdeling og reservedelspersonel.

- Det værste har været prioriteringen af arbejdsopgaver, for der var meget at tage fat på. Folk har knoklet fra tidlig morgen til sen aften, og sidste mand har vi været nødt til at befale i seng. Der er også fordele ved jobbet, og kammeratskabet er det bedste ved det hele. Jeg ved, at når jeg har haft en rigtig rådden dag på værkstedet, så står der fem dragoner og spørger, om de kan hjælpe med at gøre noget. Det er da fantastisk, smiler oversergent Flemming.

To mekanikere skruer på en MAN 27 lastbil.

Bilinspektør Jes er ansvarlig for syn af den danske, militære vognpark i Afghanistan. Han har synet køretøjer, der ville have givet en bilinspektør i Danmark et større nervesammenbrud og en billet til en spændetrøje. Sikkerheden bliver der dog aldrig gået på kompromis med, men der bliver givet tilladelse til at hænge grej på Eagler, Piranhaer og PMV’er, noget som aldrig ville blive tilladt på den danske vognpark. Det faktum, at man klistrer nogle af lygterne til, ville have betydet en hjerne-nedsmeltning hos en bilinspektør hjemme i Danmark, men i Afghanistan er det et spørgsmål om sikkerhed.

Bilinspektør Jes står på hovedet i en lastbil.

På et tidspunkt vil eksemplarer af den længe ventede Mowag Eagle IV sive ned til Afghanistan. Den vil være en væsentlig forbedring i forhold til den nuværende Eagle, men indtil Eagle IV kommer, må de unge mænd i forsvaret klare sig med den gamle, pålidelige arbejdshest, Eagle I.

Unge mænd i gamle biler er dog en sandhed med modifikationer, for nogle gange kører chefen faktisk med ud til ørkenholdet!

((Chefen er ikke gammel, blot erfaren!) Hilsen CHEFEN.

Alle snakker om vejret, men ingen gør noget ved det!
Vi kan forstå, at I hjemme sparker jer vej gennem knædybe driver af sne. Det foranlediger os til at fortælle, hvordan vejret er her i Camp Bastion. De sidste par dage har det været almindeligt dansk sommervejr, det vil sige spredte regnbyger og kedelig overskyet himmel. Alle har dog fortsat holdt modet oppe i sikker forventning om, at vejret vil blive bedre.

Ifølge chefen, oberstløjtnant Jan Grünberger, findes der ikke dårligt vejr, kun forkert påklædning. Det demonstrerede chefen forleden på skydebanen i silende regnvejr, hvor han tog en tørn med at indskyde LMG (let maskingevær).

Regnbyger og maskingeværbyger på skydebanen. Oberstløjtnant bag LMG’et.

Vejret blev godt, nu er der cirka 20 grader i løbet af dagen, og det passer de danske soldater helt fint, som det ses på billedet nedenunder fra køen til cafeteriet. For få dage siden stod påklædningen på en blanding af grønne og ørkenfarvede uniformsdele. Nu er påklædningen igen ørkenuniform.

Højt humør i solskin ved cafeteriet.

Hjælp til selvhjælp
SPJESK (spejdereskadronen) øver hele tiden for at holde sig på tæerne. Førstehjælp har en meget høj prioritet hos de danske soldater. Alle på ørkenholdet skal vide noget om førstehjælp.

- SPJESK øver, så alle kan lære noget omførstehjælp. Det er vigtigt, at det ikke kun er sanitetsfolk, der kan træde til. Det er for deres egen sikkerheds skyld, siger sygepasser Michael.

Folk fra SPJESK lytter opmærksomt til instruktion i førstehjælp.

Rotation
Forleden kom et fly fuldt af folk med den fjerde rotation til Camp Bastion. De fik den store forkromede rundtur og grundig instruktion i, hvordan man skal opføre sig i lejren, og hvor alting befinder sig. I starten kan det være svært, men man lærer det hurtigt. Det er forunderligt, hvordan mandskabet lynhurtigt orienterer sig i forhold til cafeteria og det engelske militære supermarked. Det må være den grundige indførsel i brugen af kort og kompas, der kommer til sin ret.

Nyligt ankomne soldater får et foredrag om Camp Bastion af major Charlotte.

Chefen følger foredraget med et falkeblik.

Til alle jer i Danmark: Hold skruen i vandet. Det gør vi nemlig også - trods godt brugte køretøjer og periodisk dansk sommervejr.