[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

 Solen stiger langsomt over Green Zone i øst, da Tactical Air Control Party (TACP) kører ud gennem porten ved Forward Operating Base (FOB) Price for at støtte dagens patrulje.

De fire mand om bord på den pansrede mandskabsvogn kører i stilling, hvor de holder sig klar, mens delingen fra Bravo-kompagniet begiver sig af sted til fods.

- Vi er klar til hurtigt at blive sat ind med den sikkerhed, det giver, fortæller premierløjtnant Ken, der er leder af TACP. De har kort fortalt ansvaret for, at man har kontrol med luftrummet, hvor patruljen går.

- Jeg skal sammen med min besætning sørge for, at der er det rigtige i luften afhængig af situationen. Hvis patruljen pludselig får brug for eksempelvis morterstøtte, så nytter det ikke noget, at der hænger et fly i luften, når mortergranaterne kommer flyvende, uddyber premierløjtnant Ken.

Det er også TACP som har ansvaret for at påkalde og lede ilden fra fly og helikoptere.

- Det er rart, når der er fly i luften, men vi skal også tænke på konsekvenserne af det, vi laver. Det er et stort ansvar, vi har, og det kræver, at vi har en sikkerhed i det, vi laver. Ellers kan konsekvensen blive ekstrem, slutter premierløjtnant Ken.

De fleste enheder i den danske kampgruppe der går ud, har TACP med. Enten tilbagetrukket, som ved dagens patrulje, eller med ude ’på jorden’. TACP sørger også for at bestille fly eller helikopter stort set hver gang, danske styrker skal ud at gå.



Premiereløjtnant Ken i gang med at taste patruljens seneste placering ind, så han hele tiden har styr på, hvor de befinder sig.

En god dag
Klokken er ikke engang ni om formiddagen, men solen varmer allerede ubarmhjertigt. Der er varmt på den pansrede mandskabsvogn. Dog langt fra så varmt, som hvor patruljen i Green Zone går. Selvom TACP ikke er med på jorden hver gang, tvivler de ikke på, at der sættes pris på deres arbejde.

- Jeg tror, de andre kan se, at vi yder en støtte, som andre ikke kan give, fortæller signalmand overkonstabel Kristian. Ved dagens patrulje bliver der dog ikke brug for TACP. Det er der ingen ombord på den pansrede mandskabsvogn, der har noget imod.

- Det er fint nok, når vi ikke bliver brugt. Det viser, at delingen har det fint, siger overkonstabel Kristian og konstaterer:

- Det er altid en god dag, når der ikke sker noget.

FAKTA om Tactical Air Control party:

  • Består af fire mand; En officer, en vognkommandør, en signalmand og en kører.
  • Kommer fra Danske Artilleriregiment i Varde.
  • Arbejder tæt sammen med Flyvevåbnet i koordineringen af fly- og helikopterstøtten.
  • Kan med diverse hjælpemidler udpege mål med stor præcision, så man undgår at ramme egne styrker og civile.