[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

- Samarbejdet med besætningerne på flyvevåbnets Hercules C-130J har været forbilledligt. Sådan lyder det samstemmende fra folkene i det Nationale Støtteelement, NSE, på Kandahar Air Field, der sammen med et udsendt logistisk element fra Danilog i Vordingborg har løst opgaven med at få roteret mellem Hold 5 og Hold 6 i Afghanistan.

Det danske flyvevåbens nyeste transportfly, C-130J, og dets besætninger får rosende ord for indsatsen i Afghanistan.

- I en officiel bedømmelse ville man formentlig have anvendt superlativer som fleksibel, imødekommende, opfindsom, arbejdsom og tjenesteivrig, fortsætter de rosende ord. Der har været ”bump” på vejen, men det vil være naivt at forestille sig, at en sådan operation ville kunne gennemføres uden problemer, når man tænker på, hvordan forholdene er i Afghanistan.
 
Personelrotationen er nu vel overstået, og alt dansk nordgående personel nåede deres planlagte strategiske fly til tiden, og alt dansk sydgående personel kom på tilsvarende måde ud i missionsområdet i rette tid. Dette er vel et par succeskriterier, der taler for sig selv.
Når man dertil lægger de mange flyvninger, der blev indlagt til ekstra støtte for såvel danske som britiske enheder, så er vi vel ude i en præstation, der kan betegnes som noget ud over det tilfredsstillende.

Den tildelte C-130 fik lidt startvanskeligheder. I Dubai fik den ene af deres loadmastere, hvad der lignede en allergisk reaktion efter et bistik på anklen. Når der flyves i internationale operationer, er retningslinierne, at der er to loadmastere. Der skulle derfor skaffes en ny loadmaster meget hurtigt. Det skete også, selv om den nye loadmaster måtte sige farvel til en uges planlagt ferie. Så stor ros for fleksibilitet og en servicemindet indstilling hos Eskadrille 721.

- Samarbejdet mellem NSE, C-130 og andre har gennem hele rotationen været fortræffeligt, og det har efter vores vurdering været af afgørende betydning for, at rotationen har forløbet så godt og fleksibelt, som den gjorde.

I Kabul International Airport, KAIA, blev en propel udskiftet med støtte fra ”base construction”.

Der var en længere række af tekniske problemer af udsædvanlige karakter som for eksempel en beskadiget propel, udskiftning af bremser samt hul i stellet, og disse problemer kunne ikke være løst så hurtigt, hvis ikke personel de forskellige steder havde støttet og udnyttet deres kendskab til deres lokale samarbejdspartnere på stedet.

Et helt særligt eksempel var, da et løft af personel fra Camp Bastion til Kabul blev fem timer forsinket. Årsagen hertil var ingenlunde manglende effektivitet eller vilje fra besætningens side – snarere tværtimod. Årsagen var, at der var lagt en ekstra flyvning ind med vigtigt materiel til kampvognene.

Alting har selvfølgelig en pris, når man ændrer en plan med kort varsel. Ham, der er på vej hjem til Danmark, har ikke den store forståelse for, hvorfor han skal vente fem timer ekstra. Så bagsiden af medaljen er, at besætningerne ofte må høre på brok og negativ omtale af deres indsats, når de møder ”manden” på jorden. Princippet om at gå efter ”manden” og ikke ”bolden” gælder tilsyneladende også i et missionsområde.

De, der ved, hvor meget C-130 har arbejdet, og som kender sammenhængen i opgaveløsningerne, må også sørge for at formidle det rette budskab ud til netop manden på jorden, således at forsvaret i fællesskab kan fokusere på alt det positive i stedet for at fremhæve de mindre hensigtsmæssige episoder, der opstår, når man er i krig.

En truck stødte ind i flyet i Chaghcharan. Hullet blev repareret på stedet, og flyvningen til Kabul blev gennemført.

Resultaterne af indsatsen fra C-130J ser således ud: 25 dage blev som følge af en ihærdig og fleksibel indsats reduceret til 23 dage. De planlagte 58 flyvninger blev udvidet til mere end 70 løft med gods ombord. Ca. 1350 passagerer. Og mere end 180 tons gods - heraf en del britisk gods.
Det giver et gennemsnit på 70 passagerer og 9 tons gods om dagen inkl. de dage, hvor flyvninger ikke har kunnet gennemføres som følge af tekniske problemer samt de obligatoriske hvil for besætningen.
Ydermere er støtten til vores britiske venner strøget direkte på ind på den danske ”goodwill-konto” og vil blive husket længe.

Resultatet af støtten er klar. Alle danske soldater er kommet frem i rette tid, og alt materiel har nået dets slutdestination i tide. Derfor må rotationen mellem Hold 5 og 6 betegnes som en succes.

Et godt samarbejde mellem hæren og flyvevåbnet har vist, at samarbejde og fælles forståelse for vores opgaver er vejen frem for os alle. Så fra NSE og Danilogs udsendte styrke skal der lyde en stor tak til jer i det lyseblå værn. Well done.