[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

De kan nemlig vise et tredimensionelt billede af luftrummet, som blandt andet kan bruges til at koordinere indsatsen på kamppladsen i Afghanistan.



Det er kun den ene radar, som er i brug på øvelsen. Den anden er i reserve.


- Det handler om, at vi kan levere et helhedsbillede, eller nærmere en helhedsforståelse for, hvordan luftrummet over kamppladsen ser ud. På den måde kan alle de implicerede allierede enheder koordinere indsatsen uden at komme i vejen for hinanden, forklarer Lars Vammen, som er kaptajn og chef for Kontrol- og Varslingsbatteriet fra Danske Artilleriregiment i Varde.



Lars Vammen er chef for Kontrol- og Varslingsbatteriet.

Redder menneskeliv
Når danske og britiske soldater kæmper i Green Zone i Helmand i Afghanistan, har de mulighed for at få støtte fra artilleri, mortérer, fly og helikoptere. Koordineringen af ildstøtten foregår blandt andet ved, at Forward Air Controlleren (FAC), der guider flyene mod fjendtlige mål, skal vurdere, hvornår flyet er på tilpas sikker afstand til, at artilleriet kan overtage ildstøtten.

Det kan være en uoverskuelig opgave at holde styr på fly, egne enheder, fjendtlige enheder og artilleri, mens man kravler rundt imellem tre meter høje majsplanter i Green Zone og samtidig bliver beskudt. Det nye system giver et konstant overblik, og Lars Vammen forklarer, at den nye kapacitet øger sikkerheden:

- Det mindsker risikoen for ´blue on blue´ (allierede styrker, der ved en fejltagelse skyder på hinanden, red.), og det gør kampen meget mere effektiv. I samme sekund, som et fly er uden for rækkevidde, kan artilleriet begynde at skyde. Der spares tid og det aflaster FAC’en, og det vil sandsynligvis redde menneskeliv.



Det er et tredimensionelt billede som dette med overblik over luftrummet, som danskerne kan levere.

Nødvendigt i Afghanistan
Det radarbillede, som danskerne kan levere, kan komme fra næsten hvilken som helst kilde. Det kan være egne radarer, radarer fra andre lande eller signalerne fra et AWACS-fly (radarovervågningsfly). Systemet er så simpelt og fleksibelt, at det kan udveksle informationer med de fleste andre udenlandske systemer. Derfor kan det lette samarbejdet mellem de multinationale enheder, der arbejder side om side i Afghanistan.



Når systemet kører, er der tid til at slappe af. Fra venstre: Hans Henrik, premierløjtnant af reserven, Jonas, sergent, Kaj, overkonstabel af første grad.

- Briterne har ikke noget, der kan matche. De har udtrykt stor begejstring for vores system, og de mener, at der er brug for det i Afghanistan. Der er et område i Green Zone, hvor radarerne ikke kan række på grund af bakker og dale, og det er et sted, hvor flyene hyppigt støtter soldaterne på jorden. Det er meget vigtigt at kunne overskue hele området, og det kan vores system, siger Lars Vammen. Han er ikke i tvivl om, hvad det danske system skal bruges til:

- Det skal til Afghanistan, for her kan det gøre en kæmpe forskel, slutter batterichefen.
  


Køretøjerne bliver sløret, men radarhovedet og den lange ”hals”, kaldet giraffen, skal kunne bevæge sig frit.