Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
- 60 seconds, råber den britiske Forward Air Controller (FAC). Kort efter bliver himlen gennembrudt af en høj hvinen efterfulgt af et brøl fra det angribende tjekkiske Albatros-jagerfly, som FAC’en netop har guidet til sit fjendtlige mål.
Tre nationer i tæt samarbejde: Danske og britiske Forward Air Controllere og tjekkiske Hind-kamphelikopterpiloter.
Rundt omkring briten står folk fra det danske TACP-batteri fra Varde, og instruerer og giver tilbagemelding på hans præstation. TACP står for Tactical Air Control Party, og det er en enhed, der har til opgave at styre allierede fly mod deres mål. I spidsen står Forward Air Controlleren, som er den officer eller befalingsmand, der har direkte kontakt med piloten via radio.
Canadiske Forward Air Controllere udsat for dansk træning.
Realistisk træning
- Før i tiden trænede Forward Air Controlleren ved at stå på et sted med god udsigt over landskabet, hvorfra han i ro og mag kunne styre flyene ind til deres mål, fortæller Peter Rønning, som er kaptajn og chef for TACP-batteriet fra Danske Artilleriregiment i Varde.
- I dag viser erfaringen fra Afghanistan, at virkeligheden ser helt anderledes ud. FAC’ens opgave er at sørge for flystøtte til for eksempel en deling eller et kompagni, som er på patrulje i Green Zone. Han følger enheden til fods og er med helt fremme, når krigen raser, uddyber Peter Rønning.
Batterichef Peter Rønning er selv Forward Air Controller, og han skal udsendes til Afghanistan til næste år.
De danske TACP’ere er begyndt at træne på en måde, der svarer til de faktiske forhold ved fronten i Afghanistan. I det enorme militære øvelsesterræn i Libava, der ligger tæt på Tjekkiets næststørste by, Brno, har de lavet en handlebane, hvor de træner deres Forward Air Controllere.
På handlebanen går FAC’en med på en patrulje i et fiktivt fjendtligt område, som for eksempel Green Zone i Helmand-provinsen i Afghanistan. Patruljen bliver angrebet, og mens kampen raser om ørerne på Forward Air Controlleren, skal han bevare overblikket og sørge for, at flystøtten kommer, og at flyet kan finde de fjendtlige enheder, der skal nedkæmpes.
En tjekkisk Albatros-jager følger Forward Air Controllerens anvisninger.
Svedende FAC
- FAC’erne bliver meget pressede på den her handlebane, siger Peter Rønning og fortsætter:
- De skal hele tiden vide, hvor egne enheder befinder sig, og de skal vide, hvor fjenden, som skal bombes, er. Samtidig skal de kommunikere med en pilot, som kan være svær at forstå. Her, hvor vi blandt andre træner med tjekkiske fly, har briterne svært ved at forstå pilotens gebrokne engelsk, og det giver endnu en realistisk dimension.
Hele scenariet bliver endnu mere realistisk, når den meget entusiastiske danske TACP-enhed skyder, råber og kæmper, alt hvad de har lært. Det stresser FAC’en, når luften er fuld af kamplarm, skud, røg, kaos.
- Jeg kom i hvert fald til at svede, griner britiske Jon Fitzsimon, efter at han har gennemført danskernes handlebane. Jon Fitzsimon er major og Forward Air Controller ved FAC-Troop 21. Signals Regiment (Air Support).
Jon Fitzsimon har kontakt med den tjekkiske jagerpilot over radioen
- Vi er meget glade for danskernes handlebane. Den svarer til scenariet i Afghanistan. Den er meget hård og krævende for Forward Air Controlleren, den er realistisk, og den bygger på integrationen mellem enheder i luften og på jorden fra flere forskellige nationer, siger Jon Fitzsimon.
”60 seconds!”, råber den canadiske FAC, og fortæller derved, at havde dette været virkeligheden i Afghanistan, skal man skal klemme sig så fladt mod jorden, som muligt, for om lidt kaster flyet sine bomber.
Peter Rønning fortæller, at det ikke kun er de britiske og canadiske Forward Air Controllere, der er begejstrede for handlebanen. Det er også god træning for de jager- og helikopterpiloter, som har deltaget i øvelsen. Flere af de britiske piloter har lige frem ringet til ham, efter at de har oplevet handlebanen fra luften.
- De ringer begejstret og fortæller mig, hvor fedt de syntes, det har været. Piloterne siger, at de kan se mundingsglimt, eksplosioner og røg på jorden under dem, og at det giver et fantastisk aspekt af realisme og øget stress, siger Peter Rønning.
Forward Air Controlleren arbejder både med fly og helikoptere. Her støtter en tjekkisk Hind-kamphelikopter.
Både danskerne, briterne og canadierne har Forward Air Controllere i Afghanistan, hvor de dagligt udsættes for virkelighedens version af den danske handlebane. Danskerne har to TACP-grupper, hver med fire mand, hvoraf den ene er forward Air Controller, udsendt ad gangen.