[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

I nærheden af en afghansk vagtpost på Highway 1, ca. 20 km. øst Gereshk, danner tre danske kampvogne ring om vejen og standser al trafik. Samtidig spreder engelske og danske ingeniørsoldater sig velkoordineret ud langs begge sider af vejen. De afsøger hurtigt området for miner og kalder derefter to store lastbiler frem til et punkt, hvor en kanal løber under hovedvejen.
Det er hér, problemet skal løses.



Minesøgning støttet af KVG i baggrunden.
   

Den 17. juni blev tre danske soldater dræbt, da de kørte på netop Highway 1, der er den eneste asfalterede hovedvej i Helmand Provinsen. Terrorister havde placeret en meget stor mængde sprængstof i et rør under den befærdede trafikåre, som gennemskærer landet fra øst til vest.
 
Under den solide asfalt sørger et utal af rør for, at vand fra kanaler og grøfter frit kan passere. Det var i et af disse rør, at terrorister havde placeret flere hundrede kilo sprængstof, og da det forreste køretøj i den danske kolonne passerede rørgennemløbet, blev sprængladningen udløst.

Straks efter den tragiske hændelse gik ISAF i gang med at blokere alle de rør, der kunne lukkes uden problemer. Men på grund af kanaler, åer og bække, kunne en del af rørene ikke lukkes helt til. Nu har britiske ingeniørsoldater fundet en løsning, som både tillader, at vandet kan strømme frit, og at terrorister ikke kan placere bomber under vejen. Men briterne har behov for beskyttelse, mens de arbejder.

Det sørger de danske kampvogne for.

   
Kampvognsdelingsføreren, Erik, dirigerer sine tre kampvogne og de andre køretøjer ud i en sikker forsvarsring, så ingen fjender kan beskyde eller forstyrre arbejdet ved røret.

Kampvognsdelingen får straks klare indikationer på, at Taleban ved, at der er kampvogne i området. Men der sker dog intet.

- Det er endnu en stille og rolig aften, vurderer kampvognsdelingsføreren Erik.
- Der er tilsyneladende aldrig nogen, som frivilligt vil slås mod os. Når vi er med ude, giver det alle de andre enheder mulighed for at gennemføre deres operationer, uden at soldater eller civile kommer til skade. Og det er jo godt, konkluderer han.



Taleban har særdeles stor respekt for kampvognenes skydeegenskaber. Så de holder sig langt væk, når de ser, hvem det er, der beskytter de britiske soldater fra 33. pansrede ingeniør eskadron.

Arbejdet tog cirka otte timer og korporal Sanjay mener, at det var et godt stykke arbejde de udførte den nat.

- Det var vores sidste opgave på vores mission i Helmand, så det var dejligt, at det gik godt. Også for de lokale afghanere, som nu kan passere trygt, udtaler han.



De britiske ingeniørsoldater placerede mange betonblokke ved rørgennemløbet og støbte et betondække ovenover klodserne, som tillod vandet at passere.

Sergent Lowndes er stolt over sine soldater.
- I Camp Bastion har vi et træningsområde, hvor vi har øvet os på aftenens opgave. Vi prøvede alt i et roligt tempo og tilpassede så det hele på stedet. Vi udførte opgaven, og det var mere eller mindre det samme, som vi øvede, forklarer han tilfreds.



Korporal Sanjay og sergent Lowndes: Vores træning virkede. Knægtene var gode. ”The proof was in the pudding”, udtaler sergent Lowndes (th).

Sergenten glæder sig over, at de denne nat ingen kontakt havde med Taleban, selvom de var midt i et område, hvor Taleban flere gange for nyligt har udløst sprængladninger under vejen, dræbt civile, angrebet de lokale vagtposter og beskudt ISAF-kolonner.
 
- Vi fik en god beskyttelse fra de danske gutter på kampvognene i sikringsstyrken. Det gjorde vores arbejde meget nemmere. Det gav os tid og ro til at udføre opgaven, sagde han anerkendende.

Den gode sikkerhed, som kampvognene havde skabt, tillod Erik at forlade sin kampvogn og gå op til det nærmeste checkpoint, som er en permanent vagtpost, bemandet af soldater fra den afghanske hær.

Kaptajn Rahmanjan er chef for denne enhed af den afghanske hærs særlige styrke, som skal beskytte trafikken på Highway 1.
 
Han er meget glad for besøget og taknemlig over det gode samarbejde med ISAF-styrkerne i området. Efter en god kop grøn te og udveksling af oplysninger om Taleban og om egne patruljer går Erik tilbage til sin kampvogn.



Kaptajn Rahmanjan er chef for denne enhed af den afghanske hærs særlige styrke, Highway 1 Kandak.

Midt på natten meddelte sergent Lowndes over de små personlige radiosendere direkte til kampvognsdelingen, at han nu var færdig med at støbe.

Hele kolonnen returnerede derefter i god orden til MOB (hovedlejren) Price efter en succesfuld nat, hvor danske kampvogne sikrede britiske ingeniørers sidste indsats, før de rejser hjem fra missionen.



Dagen efter står den på vedligeholdelse. Jimmy og Brian er glade for deres kampvogn, som klarer varmen fint. (Fotos af Erik Bøttger)