Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Længe før den danske befolkning begyndte at kende til udtrykket COP15, var opgaven med at sørge for transportopgaver omkring det enorme opbud af ministre, præsidenter, delegerede og andre direkte tilknyttede havnet hos MOVCON (Movement Control - transportkontrol og -styring) ved DANILOG (Det Danske Internationale Logistik Center) i Vordingborg. Og det var helt naturligt.
Men stående styrke er allokeret vores missioner i Afghanistan og Kosovo, og politiet havde aflyst Totalforsvarsregion Midt som støtte til deres logistiske center i Brøndby Hallen. Det var derfor naturligt at vi oprettede os med fælles faciliteter og byggede en fælles organisation med DANILOG som lead.
Mov´erne (som de kaldes internt) har, siden Danmark begyndte at påtage sig opgaver i udlandet, spillet en stadig større rolle, når enheder skal flyttes. Men denne gang var det en opgave af dimensioner, man ikke tidligere havde været ude for. Eller måske rettere. Af en helt anden karakter, end den rent militære.
- Der var 49.000 delegerede fra 143 lande tilmeldt COP15, heraf ikke færre end 5000 pressefolk. Desuden havde vi på transportlisten FN´s generalsekretær og i alt 161 VVIP (VeryVery Important Persons), der skulle have en særlig betjening. Vi havde ansvaret for dagligt at flytte rundt på mellem 15.000 og 18.000 mennesker, og derfor måtte vi tage både fantasi og alle mulige transportmidler i brug, fortæller chefen for Mov´erne, major Carsten Granzow.
Major Carsten Granzow har denne gang måttet arbejde i civilt tøj, idet FN kun ønskede deres eget politi uniformeret i Bella Centret. Men det betyder ikke, at det blev mindre effektivt.
- Det er gået godt, men vi har også lært en masse. Jeg har måttet træffe beslutninger på stedet og trække på mit ”guldkort” for at få det til at lykkes, men det har været en prioritering, og det skulle ikke være vores skyld, hvis noget ikke lykkedes.
- Alle har gjort en fremragende indsats, selv om jeg vil sige, at der er en enkelt gruppe, nemlig tre hjemmeværnskonstabler ved kørselskontoret DAN, som jeg vil indstille til en medalje for deres indsats. Desværre har jeg fået at vide, at en sådan medalje ikke findes, men chefen for hjemmeværnet har fortalt mig, at der er andre måder at anerkende disse unikke hjemmeværnsfolk folk på. Indstillingerne bliver skrevet i begyndelsen af januar (så lige nu får de bare at vide af mig, at de er mine personlige helte. Og det må så være godt nok i første omgang), og jeg håber, at alle vil se det på tryk senere, siger Carsten Granzow.
Mov´erne har holdt til forskellige steder i København, blandt andet i nærheden af Fisketorvet og i Bella Centret, hvor kommandostationen var etableret. De har sammen med politiet styret køretøjstildelingen og transporteret 157 VVIP´s og andre betydningsfulde personer rundt i 176 limousiner, 165 minivans og 32 busser + 27 særlige COP15-busser. Der har været brugt 365 chauffører, heraf 283 mand fra hjemmeværnet, politiet har deltaget med 160 eskorteledere, og når køretøjerne ikke lige var på gaden, blev de holdt under observation i og på et kæmpeanlæg, hvor der var et overdækket 50.000 kvadratmeter stort garageanlæg. Desuden rummede anlægget både et hydrogentankanlæg og et biogasanlæg samt et af Københavns Brandvæsen særligt udannet hjemmeværnspersonel som brandkorps.
- Slut er nu en opgave, der startede i januar og sluttede her i december, og i januar 2010 indser vi, hvor stort det var, lyder det fra en træt, men glad major.