[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Grundlæggende vil man helst være fri for dem. Men når det gælder, er de særdeles velkomne. I Afghanistans barske landskab kan selv det mest terrængående køretøj få problemer. Det er der heldigvis taget højde for. Derfor står bjærgningsholdet altid klar til at rykke ud.

- Vi kan køre ud af porten med 30 minutters varsel 24 timer i døgnet alle ugens syv dage, beroliger Kristoffer, der er gruppefører for det ene af de to hold bjærgere. Ialt er fem mand klar til at rykke ud som redningsmænd, hvis et køretøj skulle sætte ud.

Den hurtige reaktionstid blev værdsat, da kampvognsdelingen en tidlig morgen var på vej ud på patrulje. Kampvognene trillede stille og roligt ud i dæmringen, forbi det første checkpoint og svingede ud i ørkenen.



Kampvognene var på vej ud i den støvede ørken, da bageste køretøj sagde stop
Fotograf: Michala Dieckmann

Men en lille vold satte en stopper for den pansrede mandskabsvogn, PMV, sidst i følget. Et skarpt smæld i skroget indikerede, at noget var galt, og efter gentagne forsøg på at forcere volden stod det klart, at PMV’en ikke kunne køre videre den dag. Justér-armen, som holder bæltet på plads, er knækket. Bare 500 meter uden for lejren må patruljen gøre holdt, og bjærgningsholdet bliver tilkaldt.



Med stor præcision bliver den forulykkede PMV spændt efter redningskøretøjet.
Fotograf: Michala Dieckmann

Det er bittert, når man som soldat står op kl. 4 om morgenen for at tage på patrulje, for så at køre i stykker 500 meter udenfor lejren. Men i det mindste går det hurtigt med at få hjælpen frem og få køretøjet slæbt tilbage.

Afghanistans terræn sætter sine spor
Når køretøjet er slæbt inden for portene er det mekanikernes tur til at tage affære. Det afghanske terræn slider hårdt på materiellet, så der er som regel nok at gøre med at vedligeholde og justere.

- Vi har haft rygende travlt den første måned efter overtagelsen, siger elektronikmekaniker Jens Laustsen.
- Der har været en del at se til med eftersyn af de køretøjer, vi overtog fra hold 7.



Meget udstyr er så tungt at kranen må tages i brug for at løfte det på plads.
Fotograf: Michala Dieckmann

Håbet er, at der bliver knap så meget tryk på garagerne i den kommende tid. Men der dukker hele tiden nye opgaver op, understreger oversergant Per Anker, der leder den lille flok mekanikere.

- Vi har så meget specialudstyr med på missionen i Afghanistan.
Når det går i stykker kræver det også specialviden at reparere det. Derfor er det en speciel opgave vi er på hernede, siger han.

Ifølge Per Anker har mekanikerne i forbindelse med overtagelsen haft en arbejdsuge på omkring 77 timer.