[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

I det daglige er 2. brigades bataljoner optaget af at gennemføre uddannelse af soldaterne i Hærens Basisuddannelse (HBU) og Hærens Reaktionsstyrkeuddannelse (HRU).

I efteråret 2008 tog brigaden derfor initiativ til at genoptage den operative uddannelse af brigadens stabe. Stabene fik en befaling, som de hver især skulle omsætte til deres egen plan for et angreb mod Oxford Canal i det sydlige England.

Allerede her kommer mangfoldighed og forskellighed til syne, idet hver bataljon vælger hver sin løsning af opgaven. En bataljon vælger at angribe med én frontenhed, en anden med to og en tredje med tre frontenheder.

Henover foråret tilrettelægges og justeres planerne på seminarer og miniøvelser i bataljonerne. Målet er at blive klar til at afprøve planerne i et taktisk simulationssystem – taktisk træner.

II bataljon fra Livgarden var som den første bataljon i maskinen den 2. og 3. juni. Bataljonen var til lejligheden blevet forstærket med officerer og befalingsmænd fra ingeniørerne, artilleriet og telegraftropperne. Tirsdagen blev brugt til forberedelser og onsdag gik det løs fra morgenstunden.

Ligevægtig modstander
Taktisk træner er det nyeste inden for føringsuddannelse. Det er en kompleks simulator bestående af et meget stort antal computere og 10 operatører til at omplante planerne til computerne. Alle kort, planer og relevante oplysninger læses ind i computerne, og så køres spillet herfra. Man spiller ikke imod en maskine, men imod øvelsesgiveren, som er officerer på eget niveau, og som i dette tilfælde planlægger forsvaret af Oxford Canal.



Der blev tænkt store tanker om manøvre og troppefordeling, inden det gik løs på computerne.

Der blev uddelt nogle voldsomme slag på kamppladsen, og der blev gået til den med entusiasme. Fjenden påførte II bataljon mange tab.

- Hvis det her fortsætter, kommer vi til Oxford Canal med en våd soldat og en gummistøvle, udtalte bataljonschefen på et tidspunkt. Heldigvis var tabene kun tal i computeren, og da øvelse gør mester, blev tabene reduceret væsentligt senere i øvelsen.

Udover bataljonernes befaling, indøvelse og gennemførelse af situationsspillet gennemførte Forsvarsakademiet sideløbende et forløb med såkaldt fokuseret refleksion, hvor alle deltagere havde mulighed for at se på og diskutere egne løsninger og muligheder for videre udvikling.

Et par meget givtige dage på Kampskolen.
- Det skal vi gøre hver 14. dag, var slutbemærkningen fra sergent Hedegaard Andersen fra Livgarden.