Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Han aner ikke, om den er 5 eller 50 meter foran ham, og det sidste konvojen har brug for, er et trafikuheld midt i ørkenen
”Kan du se ham?” spørger han topskytten, der bemander det tunge maskingevær på førerhusets top.
”Cirka 20 meter,” svarer skytten på bilens knasende intercom. Rene slipper bremsen og fortsætter i det spor konvojen trækker gennem ørkenen.
René er 19 år og konstabel. Han kommer fra Sæby ved Frederikshavn og kører lastbil i transportdelingen. Den står for de ugentlige transporter mellem de danske lejre i Helmand. I det internationale miljø kaldes konvojen the LOG TRAIN – logistik toget. Alt, hvad der skal frem og tilbage mellem lejrene, transporteres på LOG TRAIN. Fra kampvognsbælter og artillerigranater til soldater og breve hjemmefra.
- Selvfølgelig har man lidt adrenalin i kroppen – Taleban er jo derude. Men vi er ikke bare pansrede, vi er også vildt bevæbnede, lyder det fra René, der kører det store monstrum – en såkaldt MAN SX lastbil, der kan transportere 15 personer.
Foto: Thomas Jerichow.
Transporterne er missionens blodårer – uden dem ville de enkelte enheder og lejre hurtigt løbe tør for ”ilt”. Men selv om afstandene mellem de danske lejre ikke er overvældende, kan LOG TRAIN være noget af en tidsrøver. De 40 kilometer mellem MOB (Main Operation Base Price) og FOB (Forward Operating Base) Armadillo, som René er ved at tilbagelægge, kan tage op til seks timer for konvojen. Den tager nemlig ikke den lige vej.
Efter et tragisk angreb på konvojen sidste år, der kostede tre liv, tager LOG TRAIN ingen chancer. Ruten ændres fra gang til gang og går i en bue langt ind i ørkenen, før lastbilkonvojen og de fire PMV’er (pansrede mandskabsvogne) fra eskortedelingen, der sikrer konvojen, kommer ud af ørkenen tæt på Armadillo.
Vildt bevæbnet konvoj
Den lange tur gennem ørkenen er med til at gøre René tryg ved jobbet som lastbilkører, selvom han godt ved, at Taleban gerne ville angribe konvojen, hvis de kunne.
- Selvfølgelig har man lidt adrenalin i kroppen – Taleban er jo derude. Men vi er ikke bare pansrede, vi er også vildt bevæbnede. Faktisk er det næsten sådan, at man af og til håber, de ville prøve noget, så vi kunne vise dem, hvad 12 tunge maskingeværer kan, fortæller René, mens vi kører gennem ørkenen.
Ud over ham selv er der en maskingeværskytte med et 12,7 mm maskingevær i førerhuset. Han sidder på taget og kan dreje sit våben i alle retninger.
LOG TRAIN er blodårerne mellem lejrene i danskernes ansvarsområde. Her et LOG TRAIN på vej fra MOB Price til FOB Armadillo. Foto: Thomas Jerichow.
Forrest i konvojen kører PMV’erne fra eskortedelingen. Deres opgave er at finde den bedste vej gennem den stenede ørken. Det spor, de laver, er vejen for resten af LOG TRAIN. Så længe lastbilerne holder sig i sporet, er de næsten sikre på ikke at støde på miner eller andre ubehageligheder.
Renés pansrede lastbil medbringer en tung pansret container, med plads til 15 passagerer. Både lastbilen og containeren kan modstå håndvåben, maskingeværer og granatfragmenter. Den skal have en direkte træffer, før René eller passagererne kommer til skade.
Det sidste stykke vej til Armadillo
Efter to timer er der pause. Konvojen standser på et bakkedrag, så passagererne kan få tisset og få lidt vand i varmen. 200 meter væk kigger to afghanske fårehyrder på de pansrede monstre, der pludselig dukkede op på deres ensomme vagt.
Danskerne vinker, men lader sig ikke lokke til at efterlade vand og mad til de lokale. Selv om det er fristende at give noget af alt det vand og mad, bilerne indeholder, er der strenge ordrer på ikke at dele ud. Konvojen ved, at de lokale børn vil bestorme danskerne efter vand og slik, hvis de tror, de kan få noget. Det kan resultere i ulykker med de tunge køretøjer. Efter ti minutters pause er det op i bilerne og videre. Der er 15 kilometer endnu, men med en fart på mellem ti og 40 kilometer i timen tager det sin tid.
Ved FOB Armadillo venter de danske Charlie Kompagni på konvojen. Risikoen for Taleban-angreb eller bomber er størst, når LOG TRAIN kommer ud af ørkenen, og kompagniet minerydder en vej og venter på at eskortere lastbilerne det sidste stykke ind til lejren.
Efter seks timer kører bilerne ind i FOB Armadillo. Turen gik godt, selvom René er godt mør i armene. Hans passagerer kom frem, og kollegerne begynder at læsse materiel af bilerne. I morgen tidlig går turen tilbage til MOB Price med andre passagerer og ny last, så hele den komplicerede danske operation i Helmand kan fortsætte.