[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

De danske soldater i Afghanistan skal selvfølgelig have den bedst mulige beskyttelse mod vejsidebomber. Det har de også. Generelt er det udstyr og de køretøjer, som danske soldater er udrustet med, fuldt ud på højde med andre nationers.

Der sker også en løbende forbedring i takt med de indvundne erfaringer. De køretøjer, der i dag anvendes i Afghanistan, er således nogle andre og bedre beskyttede end dem, vi anvendte for bare tre år siden. Den pansrede mandskabsvogn M113 er gennem årene løbende blevet forbedret, og den anvendes fortsat i Afghanistan til forskellige opgaver.

Det har været fremme, at M113 burde have en øget pansring i bunden. Det kan ikke hurtigt og enkelt lade sig gøre på grund af den forøgede vægt, det giver. Hvis M113 skal have mere panser, bliver den så tung, at vognen skal bygges helt om, og det er både en kostbar og langvarig affære. Så det skal nøje overvejes, om det bedre kan svare sig at skifte til et helt nyt køretøj med større udviklingspotentiale. Hvorvidt det er hensigtsmæssigt at opgradere alle eller nogle af M113-erne, er netop ved at blive afklaret.

Den 19. december 2008 blev tre danske soldater dræbt, da deres M113 kørte på en vejsidebombe. Til denne ulykkelige hændelse skal blot nævnes, at den anvendte sprængladning var så stor, at den ville have ødelagt ethvert kendt køretøj uanset dets pansring. Derfor er øget pansring ikke det eneste middel mod truslen fra vejsidebomber. For uanset pansringen størrelse vil det være relativt nemt at forøge sprængladningernes størrelse.

Hærens Operative Kommando (HOK) tilpasser løbende sammensætningen af køretøjer til missionerne ud fra opgaverne og situationen i området. HOK har i Afghanistan indsat de nyeste og bedst beskyttede køretøjer. I dag anvendes kampvogne Leopard 2 A5, mandskabsvognene Piranha og M113, Eagle IV og Jûlkat (en forbedret Hummer-udgave). Til februar næste år indsættes det nye infanterikampkøretøj, IKK 9035, der giver endnu bedre beskyttelse. Indsættelsen af bl.a. Eagle IV og Jûlkat på det for tiden udsendte hold blev blandt andet forceret for at sikre bedre beskyttelse. HOK valgte at tage de vanskeligheder, dette forcerede forløb gav, for at sikre bedst mulig beskyttelse.


Piranha. Pansret Mandskabsvogn.


Jûlkat – en forbedret Hummer-udgave.


Eagle IV med en Overhead Weapon Station.


Det nye infanterikampkøretøj, IKK 9035, der indsættes i Afghanistan i februar 2010.


Pansret mandskabsvogn, PMV M113, er gennem årene blevet løbende opgraderet.

Imødegåelse af vejsidebomber handler ikke kun om pansring, men også om at kunne finde og uskadeliggøre bomberne og de bagmænd, der får dem udlagt. HOK søger løbende at styrke alle disse områder ud fra de indhøstede erfaringer. Uddannelsen af den enkelte soldat, af førere og enheder på dette område har ligeledes meget høj prioritet, og den er løbende blevet opdateret. (Se bl.a. artikel i Hæren nr. 4/2009 s. 10-11)

Det er den personlige beskyttelse og beskyttelsen af køretøjerne også blevet. Det er alt sammen med til at give den bedst mulige sikkerhed for vore soldater. Disse ting kan ikke fjerne risikoen for, at vore soldater bliver ramt af en vejsidebombe. Men de er enkeltvis og tilsammen med til at minimere risikoen, og vore anstrengelser på dette område er fuldt ud på højde med, hvad man ser hos andre nationer, som vi normalt sammenligner os med.

Til redaktionerne:

Billederne af køretøjerne kan downloades her:

Piranha
Jûlkat
Eagle 4
IKK
PMV 113