[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Det er en utilfredsstillende situation for soldaterne i missionsområdet, at de ikke får deres post til tiden. Derfor arbejder DANILOG på en løsning, så der ikke i fremtiden ophobes post på grund af den store muslimske højtid Ramadanen.

Overvejelserne går på at anvende den store NATO lufthavn i Geilenkirchen, som ligger på grænsen mellem Tyskland og Holland. Flyene herfra går direkte til Kabul. Derefter skal posten flyves ud til soldaterne i Helmand og på Kandahar Airfield.



Postmesteren i Kandahar er udmærket klar over, at han har et vigtigt job. Hver gang han kommer, ser han sine kammeraters glæde over at få post. Men problemerne med postomdelingen er utilfredsstillende. Foto: Niels Brandt.

Operationen med at få fjernet den ophobede post er gået i gang, og der er allerede modtaget 450 kilo post i Afghanistan. Løftet er, at puklen er fjernet den 8. oktober. Opgaven med at transportere posten løses af transportselskabet DHL. For at få puklen afviklet så hurtigt som muligt, er det besluttet at bede transportfirmaet DSV om hjælp. De har et godt samarbejde med Lufthansa.

- Løsningen er naturligvis dyrere, men til gengæld hurtigere. Desuden bliver så meget post som muligt sendt med forsvarets egne fly, da posten altid har førsteprioritet, siger korporal Erik Jacobsen, der arbejder ved feltpostkontoret ved DANILOG.

Når de pårørende i Danmark putter et brev i postkassen, havner brevet dagen efter hos Det Danske Internationale Logistik Center i Vordingborg. Her samles al brevposten i kasser, og sendes én gang om ugen – hver onsdag aften – med passagerflyet fra København til Kabul. I Kabul sendes brevene straks videre til Camp Bastion, hvor de kommer med genforsyningskolonnen ud til operationsbaserne.



Genforsyningskolonnen fra Camp Bastion er netop ankommet. Denne gang er der igen post med. Glæden er åbenlys. Det er post, som har været over 5000 kilometer undervejs. Foto: Niels Brandt.

Pakkerne ryger hovedsageligt samme vej, men her er der også flere muligheder. Der kommer jævnligt genforsyningsfly fra Danmark, men transportselskabet DHL anvendes også. Der vurderes hele tiden på, hvordan den enkelte sending kommer hurtigst til Afghanistan.

Når posten skal den anden vej – hjem til Danmark, så foregår det på samme måde, men med omvendt fortegn. Her er forskellen dog, at posten skal forbi toldcentret i Danmark, hvilket godt kan tage tid.

Én ting er sikker, det er store mængder post, der bliver sendt til Afghanistan, som skal fordeles.
I september måned alene blev 8100 kilo post sendt til Afghanistan fra Danmark, og i år er der indtil videre sendt 46.558 kilo post derned.