[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]


Denne bjærgningskampvogn var onsdag og torsdag klar til at rykke ud fra Kolding. Der var dog ikke brug for den i denne omgang. Fotos: Søren Lindhardt.

Sneen er kommet tidligt i år, og sneberedskabet har allerede været på arbejde flere steder i landet. I totalforsvarsregionerne, hvor indsatsen fra redningstjeneste, politi og hjemmeværn koordineres, forbereder man sig på at skulle løse opgaver i forbindelse med snevejr allerede fra oktober.

- Vi var klar. Vi pudsede planerne af allerede i oktober, og så var materiel, personel og vagtplaner klar, da der var brug for det, siger Preben Petersen, der er informationschef ved Totalforsvarsregion Syd.

De seneste dage har specielt den sydøstlige del af landet været ramt af kraftigt snevejr, og sneberedskabet har løst adskillige opgaver med især Piranhaer fra Gardehusarregimentet i Slagelse.

Totalforsvarsregion Syd dækker Fyn, Syd- og Sønderjylland. Det har stillet to pansrede mandskabsvogne (PMV) og bemanding fra hjemmeværnet til rådighed i Bogense, Svendborg og Rudkøbing, hvor køretøjerne står nu i tilfælde af, at der kommer mere sne. Personellet er indtil videre sendt hjem igen. Derudover har hjemmeværnsfolk og syv MAN-lastbiler været klar til at rykke ud fra forskellige steder på Fyn og i Jylland, og på Falck-stationen i Kolding holdt en bjærgningskampvogn Leopard A1 klar med to soldater fra Hærens Kampskole, da den kræver en anden uddannelse.


Det er vigtigt med varm påklædning, hvis man skal stå med hovedet ude i en snestorm.

Sneberedskabet fungerer på den måde, at politiet kontakter sin lokale totalforsvarsregion, hvis det civile beredskab har brug for støtte fra militæret. Regionernes hjemmeværn har så forskellige aftaler med de lokale regimenter om, hvilket materiel og eventuelt personel, der skal stilles til rådighed. Herefter er det de civile myndigheder, der afgør, om man har brug for militærets hjælp. Så vidt det er muligt, løser de civile myndigheder selv opgaverne.

- Det nytter jo ikke noget, at vi kommer og løser civile entreprenøropgaver. Det er konkurrenceforvridende. Vi har det store værktøj til de mere ekstreme situationer. For eksempel hvis nogen skal hentes af ambulancen, så kører vi af sted sammen med ambulancen, og hvis redderne så vurderer, at de ikke kan komme frem i ambulancen, så kommer de over i PMV’en, som så kører det sidste stykke ud til patienten. På vej tilbage stopper vi så ved ambulancen, og patienten og redderne kører til hospitalet i den. I ambulancen er der bedre muligheder for at behandle patienten, og så er den noget mere komfortabel at køre i i forhold til en PMV, siger Preben Petersen.

Ved totalforsvarsregionerne er man resten af vinteren på 24 timers beredskab. Det vil sige, at personel og køretøjer kan være klar inden for et døgn.