[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]

Tanken er, at der skal være rettidig omhu, og derfor blev det også bestemt af forsvaret, at det nye Infanterikampkøretøj, (IKK), skulle igennem en klimatest i Sydafrika. Det primære formål med den danske test har været, at etablere et beredskab, der kan imødegå eventuelle tekniske problemer, samt tilvejebringe tekniske løsninger på de erkendte problemer, inden temperaturen stiger til cirka 50 grader i Afghanistan i maj måned.

Opdelt i fem faser
Den 18. januar blev første del af testen indledt i Sydafrika med verifikationsskydning af IKK med alle typer ammunition, og nu er testen netop overstået. Testen var opdelt i fem faser med stigende intensitet, og det har medført mere end 1200 kilometers mobilitetstest, hvilket har givet resultatet, at der er identificeret nogle fejl, der er normale for pansrede køretøjer, som ikke har været anvendt i en periode.

Testkommandoet, der bestod af personel fra Forsvarets Materieltjeneste, Hærens Kampskole, Forsvarets Sundhedstjeneste, fabrikanten og to IKK-besætninger fandt frem til, at visse routere til computerne blev for varme, og det havde indflydelse på informationssystemet. Derudover tilstoppede filtrene hyppigere end ventet på grund at det fine sand, og varmen gav for høj køletemperatur. Som det sidste var der en reduceret virkning af motoren, og det viste sig, at der var et større slid på bælteled, bælter og puder end forudset.

Løsninger på vej
Allerede på nuværende tidspunkt er man dog klar med løsningstiltag. Der anskaffes nye ventilatorer til routerne, og additiverne i kølevandet ændres, så det ikke bliver så varmt. I forhold til aircondition- systemet ændres procedurerne, så filtrene skal renses og skiftes hyppigere. For bælternes vedkommende vil det også betyde, at de skal skiftes hyppigere.
 
Alle disse erfaringer gør, at køretøjet er testet på bedst mulig vis, før det for alvor skal stå sin prøve i den ekstreme varme i maj måned. Dog vil der nu også ske yderligere test i Sydafrika, og en laboratorietest af olien, så varmens indflydelse på motorens sliddele kan blive testet helt til bunds.