Nyheder
Forlig
Døgnrapport
Arrangementer
Følg Forsvaret
Forsvarets arealer
Publikationer
Det smil siger alt. Det sidder på 30-årige overkonstabel af 1. grad John Mattias E. Nielsen, også kendt som Goggels, da han endelig giver sin egen armyfarvede firhjulede crosser gas og får den til at skride lidt ud i en rest sne. Halvanden års sagsbehandling er slut. Crosseren er landet.
Overkonstabel af 1. grad John Mattias E. Nielsen AKA Goggels. Fotos: Kaj-Ivan Bæk.
Goggels mistede hele sit venstre ben da han i 2007 kørte sin Eagle 1 hen over en pansermine.
I dag er han fuldtids forsyningshjælper på Holstebro kaserne og er fra nu af helt fri for at spørge sine kolleger, om de lige kan give ham et lift ned til depotet, når han skal hente noget.
- Nu kan jeg løse stort set alle mine opgaver selv og føler mig ikke til besvær. Det betyder meget for en soldat, siger Goggels.
Det er en arbejdsskade
Den anden soldat, der endelig får sin egen militære ATV (All Terrain Vehicle), er 24-årige overkonstabel af 1. grad Niels Kristian Brinth. Han er meget målrettet med sin militære fremtid og forsøger at blive den første danske soldat, der bliver udsendt på international mission på hjul – sammen med sin ATV.
- Med ATV’en får jeg flere muligheder på øvelser, så jeg kan bevise, at jeg kan meget på trods af, at jeg er lam i benene, siger Brinth, der håber på, at Kampskolen godkender hans nyligt overståede uddannelse til kommandør på en pansret mandskabsvogn.
Overkonstabel af 1. grad John Mattias E. Nielsen og overkonstabel af 1. grad Niels Kristian Brinth i fuld fart på deres nye ATV’er.
Giv ikke op
Bag de to ATV’ere står der nogle mennesker, der ikke så let giver op over for bureaukrati og langsommelig sagsbehandling. Der er mange, der har trukket i tråde inden for forsvaret, og det må bare konkluderes, at en så radikal ændring i et stort system som forsvaret kræver tålmod og samarbejde. Det har primus motor bag projektet, Brian Staal Villsen, erfaret. Han er til daglig kontaktofficer for blandt andet Goggels og Brinth.
- Det halvandet år, som det har taget at få godkendt ATV’erne til militære nummerplader, er ingen tid i forsvaret. Færdselsstyrrlesen, Hærens Operative Kommando og Forsvarets Materieltjeneste har også været inde over, siger Brian Staal Villsen.
Han har et godt råd til alle, der arbejder med at hjælpe sårede soldater inden for forsvaret:
- Se ud over forsvaret efter muligheder for hjælp. Kommunerne har også et ansvar for de her soldater. Derudover findes der også flere ressourcer i form af legater, som bare venter på at blive søgt, siger Brian Staal Villsen.
En kommunal engel
En af dem, der stod klar til at hjælpe projektet videre ude i det offentlige regi, er sagsbehandler ved Holstebro Kommune, Randi Kassel.
Hendes fineste opgave er at sørge for at tilskadekomne og handicappede i videst muligt omfang kan blive ligestillet med deres kolleger og fastholdes på arbejdsmarkedet. Men Randi Kassel vil ikke modtage nogen særlig tak for sagsbehandlingen.
- Det er ikke min egen personlige indstilling, der har gjort at de to ATV’er er blevet betalt af kommunen. Det er Loven om aktiv arbejdsmarkedspolitik (LAP-lov), og den skal dække alle, der har en ansættelseskontrakt – også sårede soldater, siger Randi Kassel.
Ifølge LAP-loven er kommunerne forpligtet til at hjælpe soldaterne så godt og hurtigt med hjælpemidler, som det kan lade sig gøre, for at fastholde dem i deres job hos forsvaret.
Se video her.