[Oprindeligt publiceret af Hærstaben]



Pansret mandskabsvogn, PMV M113 G3, er i Afghanistan blevet opgraderet på 32 punkter. Nu forestår endnu en opgradering, der bringer beskyttelsen op på niveau med infanterikampkøretøjet.

Mandskabsvognen i Afghanistan er løbende blevet opgraderet på 32 punkter med blandt andet en øget beskyttelse i hjulkasserne og delvis under bunden.

Nu fortsætter forsvaret opgraderingen, hvilket bringer beskyttelsen op på højde med den, som infanterikampkøretøjet, det såkaldte IKK, har. Opgraderingsprojektet blev igangsat i 2009 og har løbende har medført en lang række forbedringer af køretøjet.

Efterhånden som mandskabsvognene bliver færdige, vil de blive klargjort til indsættelse i Afghanistan. Denne proces starter i 2011.

PMV M113 G3 er et køretøj, der giver en stor fleksibilitet - det kan indrettes til mange specielle formål, eksempelvis som føringskøretøj - og er fx også særlig velegnet til kørsel i bebyggede områder.

Køretøjet, der som sagt findes i flere forskellige opbygninger/indretninger, er derfor et godt supplement til de 10 infanterikampkøretøjer i Bravo-Kompagniet. De 10 infanterikampkøretøjer kan i øvrigt ikke være operative hele tiden (bl.a. af hensyn til vedligeholdelsen), og det er i sådanne situationer, at PMV M113 med fordel kan indsættes. Ved alle indsættelser tages der hensyn til de operative og sikkerhedsmæssige forhold, dvs. også særlige fordele eller begrænsninger ved køretøjstypen.



Infanterikampkøretøjet, IKK, er det nyeste pansrede køretøj, som i nogle tilfælde suppleres af den pansrede mandskabsvogn.

Men øget pansring af køretøjerne er desværre ikke altid nok til at imødegå truslen fra vejsidebomber, for modstanderen har meget let ved at forøge sprængladningernes størrelse. Derfor bruges der ud over øget pansring også andre metoder for at imødegå vejsidebomber herunder uddannelse i hvordan, soldaterne opdager vejsidebomberne inden, de kører på dem.

Der er også andre forbedringer af køretøjerne på vej. I 2011 vil de indsatte køretøjer i Afghanistan få indbygget et brandundertrykkelsesanlæg og et eksplosionsundertrykkelsesanlæg.

De mulige tekniske løsninger præsenteres i Karup i næste uge. Herefter vil der ske et typevalg. Indkøb og montering i køretøjerne vil ske i løbet af 2011.

I foråret 2011 får hæren desuden rådighed over 40 stk. af de såkaldte MRAP-køretøjer (Mine Resistant Ambush Protected), som er amerikanske særligt udviklede transportkøretøjer. De skal have monteret dansk materiel og det kommende Hold 11, der udsendes til februar, vil få uddannelse i brug af køretøjet samt få det udleveret i løbet af foråret.